05 oktober 2023

Algemene Financiële Beschouwingen: In een fatsoenlijk land helpen we elkaar

Als mensen financieel door het ijs zakken, helpen we elkaar in een fatsoenlijk land. Dat stelde Inge van Dijk tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen op 4 en 5 oktober. De prijzen zijn zo hoog dat veel mensen moeite hebben om rond te komen. Het CDA steunt daarom de maatregelen die het kabinet neemt voor mensen met vooral de laagste inkomens en gezinnen met kinderen.

Deze maatregelen zijn nodig op de korter termijn, maar de lange termijn vraagt om een fundamentele keuze. "Nederland is namelijk geen b.v. die zo veel mogelijk winst moet maken, maar een gemeenschap waarin we met en voor elkaar verantwoordelijk zijn. Want meer geld alleen zorgt niet voor meer geluk als de samenleving niet bloeit", aldus Inge.

Inge deed daarnaast de oproep maatschappelijke verbanden te steunen, want een hervormingsagenda heeft geen kans van slagen als zij behandeld worden als bedrijf: "Het zijn geen duizenddingendoekjes voor alles wat markt en overheid laten liggen. Al deze verbanden zijn een doel op zichzelf, en onmisbaar voor een vitale en weerbare samenleving."