Het CDA wil dat het Nationaal Groeifonds ook wordt ingezet voor het bevorderen van strategische autonomie, om als Nederland minder afhankelijk te zijn van landen als Rusland of China. Economiewoordvoerder Mustafa Amhaouch zal hier vandaag voor pleiten tijdens het debat over de Wet Nationaal Groeifonds in de Tweede Kamer. In deze wet staat nu dat middelen uit het fonds alleen mogen worden gebruikt om projecten te financieren die bijdragen aan het ‘duurzaam verdienvermogen’ van Nederland, ter versterking van toekomstige kennisontwikkeling en innovatie.

Wat Amhaouch betreft wordt die doelstelling verruimd, zodat ook initiatieven ter bevordering van meer strategische autonomie in aanmerking kunnen komen voor (co)financiering. “De huidige internationale ontwikkelingen, na corona ook de oorlog in Oekraïne, onderstrepen de noodzaak en urgentie om als Europese Unie zelfvoorzienender te worden. De balans moet weer worden hersteld, bijvoorbeeld op het gebied van energie, gezondheid, voedsel of technologische innovaties. Dat is in het belang van zowel huidige als toekomstige generaties en past dus uitstekend bij wat we met het Nationaal Groeifonds voor ogen hebben: onze welvaart, onze wereld, veilig overdragen aan onze kinderen en kleinkinderen.” Aldus Amhaouch.