Minister Bijleveld (Defensie) en Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) presenteerden deze week de nieuwe Defensie Industrie Strategie (DIS). Hierin staat onder andere dat het ministerie van Defensie in de toekomst bij het kopen van materieel bij voorkeur kiest voor een Nederlands bedrijf. Op deze manier wordt het Nederlandse bedrijfsleven maximaal betrokken.

Dit Kabinet investeert na jaren van bezuinigingen in een sterke krijgsmacht. De miljarden die worden geïnvesteerd moeten volgens de minister voornamelijk terecht komen bij Nederlandse leveranciers.
Minister Bijleveld: “We hebben eindelijk weer perspectief op een grotere en sterkere krijgsmacht. Niet alleen omdat de krijgsmacht dat nodig heeft, maar ook omdat de situatie in de wereld dat van ons vraagt. De veiligheidssituatie is verslechterd en Nederland en Europa moeten op eigen benen kunnen staan. We moeten onszelf kunnen beschermen. Daarvoor is een sterke basis nodig van kennis, technologie en capaciteiten.”

Door de investeringen in Defensie terecht te laten komen bij Nederlandse bedrijven, zorgt zij voor economische groei. “Niet voor niets heet het de Defensie Industrie strategie. In de DIS is de industrie een belangrijke component omdat deze sector goed is voor ruim 25.000 banen, een omzet van 4,5 miljard euro en betrokkenheid van meer dan 350 Nederlandse bedrijven. Deze vernieuwde DIS draagt bij aan onze economische groei en werkgelegenheid in de hightech-, maak- en maritieme industrie.’’ aldus Staatssecretaris Keijzer.