04 september 2023

Bruins Slot volgt Hoekstra op; Van Gennip vicepremier

Hanke Bruins Slot wordt de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. Karien van Gennip wordt namens het CDA de nieuwe vicepremier en Hugo de Jonge neemt de hele portefeuille op Binnenlandse Zaken voor zijn rekening. CDA partijleider Henri Bontenbal noemt het 'de beste oplossing voor de resterende maanden; we vervullen de vacature van Wopke Hoekstra binnen de eigen ploeg. Degelijk op de inhoud en dienstbaar aan Nederland. We gaan voor de laatste maanden niet iemand van buiten halen’.

Hanke schuift door van het ministerie van Binnenlandse Zaken naar Buitenlandse Zaken. Voor Henri lag de keuze voor de hand: ‘Als Afghanistan-veteraan en de minister die verantwoordelijk is voor de inlichtingen- en veiligheidsdienst is Hanke meer dan gekwalificeerd voor deze overstap naar Buitenlandse Zaken’.

Naast de overstap van Hanke koos Henri voor Karien van Gennip als de nieuwe vice-premier voor het CDA: ‘Karien heeft een belangrijke rol in het sociaal-economisch beleid van het demissionaire kabinet. Zij heeft zich ook namens het CDA ingezet voor een nieuwe begroting van het demissionaire kabinet, met oog voor lage inkomens en gezinnen.'

Dat Hugo de Jonge voor de resterende periode de hele portefeuille op Binnenlandse Zaken van Hanke overneemt is volgens Henri logisch. ‘Het kabinet is demissionair, dus is het niet logisch om iemand van buiten te vragen. Het tekent Hugo dat hij meteen bereid was zijn volkshuisvesting-portefeuille te combineren met de taken van de minister van Binnenlandse Zaken’.

De herschikking van het CDA smaldeel in het kabinet volgt op het kabinetsbesluit om Wopke Hoekstra voor te dragen als nieuwe Nederlandse eurocommissaris.