CDA-Kamerlid Harry van der Molen wil af van de bonussen die mediabureaus ontvangen van omroepbedrijven, dagbladen,  en andere uitgeefbedrijven voor de inkoop van advertenties. Daarom houdt hij een pleidooi voor een wettelijk verbod tijdens een debat in de Tweede Kamer over de mediabegroting. Op deze manier wil Van der Molen het gelijke speelveld tussen mediaorganisaties bevorderen, in het kader van een eerlijke economie. Ook coalitiepartij D66 heeft de steun voor het voorstel uitgesproken.

Ongelijk speelveld
Mediabureaus kopen in opdracht van bedrijven en organisaties advertentieruimte in bij bijvoorbeeld een omroepbedrijf, en adviseren hen daarnaast over de communicatiestrategie. Tegelijkertijd ontvangen diezelfde mediabureaus bonussen van sommige omroeporganisaties of internetbedrijven. Daarmee worden zij aan twee kanten betaald, en rijst de vraag in hoeverre sprake is van onafhankelijk advies. Daarnaast betalen sommigen wel een bonus en anderen niet, wat zorgt voor een ongelijk speelveld. Het CDA vindt dat een onwenselijke situatie en vindt het tijd dat zulke praktijken net als bij makelaars en hypotheekadviseurs tot het verleden gaan behoren. Volgens Van der Molen zorgt dat voor vertroebelde verhoudingen en een ongelijk speelveld in de mediasector: 'Het hele idee dat een mediabureau van twee walletjes eet, daar moeten we vanaf.’

Publieke omroep
De STER koos dit jaar voor een nieuwe tarievenstructuur, waarbij onder meer een einde werd gemaakt aan het betalen van bonussen aan zogenoemde ‘kickbacks’. Hiermee hebben zij 8 miljoen euro bespaard. Maar met de tegenvallende advertentie-inkomsten lijkt het erop dat de publieke omroep nu de rekening krijgt gepresenteerd, omdat een veelvoud van het bespaarde bedrag is misgelopen. Daarmee is het budget van de publieke omroep extra onder druk komen te staan. Commerciële omroepen hebben namelijk beduidend beter gepresteerd op de advertentiemarkt. Van der Molen: ‘De STER kiest bewust niet voor een bonus voor mediabureaus, RTL en Q-Music geven soortgelijke signalen af. Anderen houden er aan vast. Dat is geen eerlijke situatie. De overheid dient dan een gelijk speelveld te garanderen. Dat ga ik bepleiten.’