25 september 2023

CDA en SP: eigen plan voor snellere oplossing toeslagenouders

CDA Kamerlid Inge van Dijk heeft samen met haar oud-collega Renske Leijten een nieuw plan voorgesteld voor een snellere afhandeling van het schadeherstel voor de toeslagenouders. De huidige procedure duurt veel te lang. ‘Dat is onmenselijk en onwenselijk’, vindt Inge van Dijk. ‘In een fatsoenlijk land moeten deze mensen ook fatsoenlijk gehoord en geholpen worden. Dat gaat in het huidige tempo veel te traag’.

In het voorstel van CDA en SP krijgen gedupeerde ouders een uitnodiging om op één dag, in een persoonlijk gesprek met alle betrokken instanties tot een ruimhartige compensatie te komen. Het gesprek vindt plaats op een locatie in de regio, die voor de ouders prettig is. In het gesprek staat het verhaal van de ouders centraal. Op basis van het gesprek wordt binnen een week een besluit genomen, tenzij de ouders zelf meer tijd nodig hebben.

Van Dijk en Leijten stellen ook voor de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de hersteloperatie weg te halen bij de Belastingdienst. Medewerkers van het Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) gaan in kleine, regionale teams werken. Zij voeren de gesprekken en hebben voldoende mandaat om het besluit te nemen. Bij de behandeling wordt naar het hele gezin gekeken, zodat partners of kinderen niet een nieuw traject hoeven te starten.

Met deze aanpak kunnen ouders sneller en op maat geholpen worden. Zij hebben recht op duidelijkheid na de ellende waarin ze al jaren verkeren’, zegt Inge van Dijk.