23 november 2021

CDA presenteert nieuwe visie op drugscriminaliteit

Tweede Kamerlid Anne Kuik lanceert vandaag een nieuwe visie over het aanpakken van drugscriminaliteit. Vanuit het CDA-gedachtegoed komt Kuik tot concrete maatregelen om de ontwikkeling van de drugsindustrie en de daaraan gerelateerde criminaliteit te stoppen.

Drugsgeweld dat lang ondergronds plaatsvond, heeft inmiddels haar weg naar de bovenwereld gevonden en is uitgemond in nietsontziend drugsterreur. Het Marengo-proces en de moorden op Derk Wiersum en Peter R. de Vries drukken ons met de neus op de feiten. Steden, dorpen en buitengebieden gaan gebukt onder een golf van drugscriminaliteit.

In Nederland zijn drugscriminelen zo machtig geworden dat ze de rechtsstaat ondermijnen. Het CDA doet daarom voorstellen om de regie weer terug te pakken. Zo wil het CDA meer middelen voor politie en justitie. Strenge anti-maffiawetgeving naar Italiaans voorbeeld. En een teruggeeffonds om afgepakt geld te investeren in kwetsbare wijken.

Kuik: ’Simpele oplossingen bestaan niet. Willen we de democratische rechtsstaat beter beschermen, dan mogen we geen middel ongebruikt laten om dit doel te bereikenDaarom komt het CDA met voorstellen die de hele keten versterken. Van preventie tot opsporing, en van informatiedeling tot wetgeving om op lokaal en internationaal niveau drugsgerelateerde ondermijning de kop in te drukken.’