Lees het CDA actieplan van Kamerlid Martijn van Helvert hier.

Een internationale ’constructieve coalitie’ moet in Syrië een internationaal tribunaal opzetten naar voorbeeld van Neurenberg om terroristen van Islamitische Staat te berechten.Berechting in Syrië is tevens een manier om te voorkomen dat jihadisten terugreizen naar Nederland. Het is de kortste weg naar gerechtigheid en zorgt ervoor dat IS-strijders niet terugkeren naar Nederland. Hiervoor pleit het CDA in een actieplan.

De belangrijkste motivatie van de regeringspartij voor een tribunaal in Syrië is dat de misdaden daar zijn gepleegd en dat ook de bewijzen daar liggen. De bewijzenbank, waaraan Nederland financieel heeft bijgedragen, bevindt zich eveneens in Syrië.Het vervolgen van IS-strijders is een voornemen uit het regeerakkoord. Dit kabinet erkende in navolging van de VN en de Raad van Europa dat IS in Irak en Syrië genocide heeft gepleegd op jezidi’s, christenen, niet-soennitische moslims en andere groepen. Uit die erkenning volgt de plicht om er iets aan te doen, zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. „Maar minister Blok (Buitenlandse Zaken) pakt niet door.”

Bedoeling was het Nederlandse lidmaatschap van de VN-Veiligheidsraad te gebruiken om een IS-tribunaal op te zetten, maar daar zag Blok onvoldoende steun. „Dan zeg ik: dan ga je maar op zoek naar een manier waarop het wel kan”, zegt Van Helvert. De Nederlandse wetgeving is volgens hem nog niet toegerust voor het vervolgen van IS’ers.Net als met ’Neurenberg’, waar de geallieerden vlak na de Tweede Wereldoorlog nazi-kopstukken berechtten, kan het IS-tribunaal ook nu via een coalition of the willing worden opgezet. Landen als Zweden, Oostenrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben zich al bereid verklaard.

Kinderen
Het IS-tribunaal in Syrië ondersteunt nog een uitgangspunt van dit kabinet: geen terugkeer van IS-strijders, -vrouwen en -kinderen. „Als je vrouwen en kinderen hierheen haalt, dan komen geheid die mannen via het recht op gezinshereniging erachteraan”, zegt Van Helvert. „Dat gaan we niet doen.” Om die reden wil hij dat Nederlandse IS-wezen alleen naar Nederland mogen komen als onomstotelijk vaststaat dat ze geen ouders meer hebben. „Komen er dan toch kinderen terug, dan moeten ze op maat worden behandeld en heropgevoed.”Het CDA ergert zich aan de aandacht voor IS-weduwen en -kinderen. „Die vrouwen zijn daar naartoe gegaan terwijl ze heel goed wisten dat er geen scoutingclub op ze wachtte. Intussen zitten slachtoffers, vrouwen en kinderen van jezidi’s, in veel erbarmelijker omstandigheden. Daar doen we niks voor.”

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door de Telegraaf op 17-4-2019