06 juli 2023

CDA:Stel grenzen aan online anonimiteit

Het is niet normaal om elkaar uit te schelden, te intimideren of te bedreigen. Niet op straat én niet online. Omdat het online verruit het vaaktste gebeurt onder de dekmantel van anonimiteit, ontlopen de schuldigen hun verantwoordelijkheid. "Ook als je online een grens overgaat, moet je daarop aangesproken kunnen worden" vindt CDA Tweede Kamerlid Evert Jan Slootweg. Daarom stelt hij in het debat op 6 juli voor om een einde te maken aan anonimiteit op sociale media.

Er kunnen goede redenen zijn om je onder een pseudoniem op online platforms te begeven. Het CDA stelt daarom voor dat de gegevens van mensen die zich online uitspreken in een digitale kluis worden bewaard. Wanneer een anoniem account de grens van schelden, intimideren, framen en shamen, haatzaaien, bedreiging, en desinformatie verspreiden overgaat, kan worden opgezocht wie het was en kan die verantwoordelijk worden gehouden.

Platforms als Twitter en Facebook profiteren op dit moment van het verspreiden van extreme uitspraken. Om hen zo ver te krijgen hier paal en perk aan te stellen, stelt Evert Jan Slootweg voor om de platforms zelf aansprakelijk te maken voor de schade als gevolg van berichten op het platform. Hiervoor moeten afspraken worden gemaakt binnen de Europese Unie.