06 juli 2023

Cultuur moet er zijn Voor Heel Nederland

Cultuur is er voor iedereen. Het verbindt, brengt mensen samen en kan verschillen overbruggen. Toch is het aanbod van cultuur niet overal goed genoeg. Lucille Werner hoort deze frustratie vaak terug als ze op werkbezoek is. Met het rapport Voor Heel Nederland liet het CDA zien dat die regionale ongelijkheid niet alleen wordt gevoeld, maar ook echt bestaat. In maart kwamen drie adviesraden van de regering tot dezelfde conclusie. Den Haag heeft 'de regio stelselmatig verwaarloosd'.

Wat het CDA betreft is er in elke regio een minimaal basisniveau van cultuurvoorzieningen. Lucille heeft de staatssecretaris daarom gevraagd wat zij gaat doen om de principieel niet te rechtvaardigen regionale achterstanden op het gebied van cultuur aan te pakken. De staatssecretaris antwoordt wel dat het versterken van de culturele infrastructuur in gebieden waar dat het meest nodig is, onderdeel is van haar beleid, maar ze zegt niet hoe, Daarom heeft Lucille voorgesteld om geografische spreiding op te nemen als volwaardig criterium in het subsidiekader. op 6 juli heeft de Tweede Kamer de motie van Lucille aangenomen. Zo zorgen we ervoor dat cultuur er is voor heel Nederland.