Tweede Kamerleden Hanke Bruins Slot en Raymond Knops hebben de 29 Nederlandse deelnemers aan de Invictus Games 2017 uitgezwaaid vanaf Schiphol. De Invictus Games vormen een internationaal sportevenement voor militairen die tijdens missies of de uitoefening van hun werk gewond zijn geraakt. De games vinden dit jaar plaats in Toronto, Canada.

Hanke Bruins Slot:  Invictus staat voor onoverwinnelijkheid en dat klopt ook als je naar dit mooie evenement kijkt. Het laat de veerkracht zien van fysiek en/of mentaal gewond geraakte militairen. Ook toont het de verbindende kracht van sport. De deelnemers hebben allemaal hun eigen verhaal en zijn er de afgelopen jaren weer bovenop gekomen mede dankzij hun omgeving en families. Dat is wat de Invictus Games zo bijzonder maakt. Op termijn hoop ik dat we dit ook in Nederland kunnen organiseren.’

Raymond Knops onderschrijft dit: ‘deze mannen en vrouwen hebben overal op de wereld namens hun eigen land gestreden voor vrede en veiligheid. Hier hebben ze grote offers voor gebracht. Ik ben diep onder de indruk hoe zij, ondanks tegenslagen, zichzelf nieuwe doelen hebben gesteld en opnieuw topprestaties leveren. Ik heb veel respect voor deze militaire sporters!’

De Nederlandse mannen en vrouwen nemen deel aan 9 verschillende sporten zoals atletiek, zwemmen, handboogschieten en rolstoelbasketbal. In totaal doen ongeveer 550 gewonde militairen uit 17 verschillende landen mee. De Invictus Games vinden plaats van 23 tot en met 30 september.