'Elk mens hef zich een kruis te dragen, ze zijn precies even groot, maar de één is van piepschuum de ander is van lood’, een liedtekst van de bekende zanger Daniël Lohues. Dit citaat haalde Kamerlid Anne Kuik aan in haar eerste debat over gehandicaptenzorg. Kuik: 'Aan deze regel moet ik altijd denken als het gaat over de loodzware last die ouders van een ernstig beperkt kind ervaren. Veel ouders van gehandicapte kinderen loopt het water over de schoenen. De ouders moeten door een wirwar van complexe regelgeving. En als ze eindelijk erkend worden en een indicatie krijgen, dan blijkt er vervolgens voor hun kind met meerdere diagnoses geen plek te zijn.'

Het CDA wil deze mensen helpen, door minder regelgeving en betere toegankelijkheid van voorzieningen. Kuik: 'We moeten deze vaders en moeders meer ontlasten in plaats van ze steeds zwaarder te belasten.'

Om de gezinnen te helpen wordt nu ingezet op maatwerk binnen de bestaande regels. Per casus, dus bij elk moeilijk plaatsbaar kind wordt nu besproken hoe er passende zorg gegeven kan worden aan de ouders. Ook wordt met de ouders een werkgroep ingesteld om knelpunten structureel te kunnen aanpakken. Prima ontwikkelingen aldus Kuik, maar de zogeheten maatwerkprofielen mogen volgens haar geen afbreuk doen aan de rechtszekerheid binnen de WLZ (wet langdurige zorg).

Voor de zomer komt de staatssecretaris met een brief over de stand van zaken.