Vandaag presenteert het kabinet samen met Jeroen Dijsselbloem (adviescommissie) de eerste 10 projecten waar het nationaal groeifonds in gaat investeren. Het CDA verwelkomt de eerste plannen omdat ze bijdragen aan een sterke economie en welvaart voor volgende generaties.

“Met het Nationaal Groeifonds willen we investeren in het Nederland van morgen – en dat van overmorgen. Zodat we onze voorzieningen niet alleen voor onszelf overeind houden, maar ook voor volgende generaties”, zei minister van financiën Wopke Hoekstra tijdens de presentatie van de plannen. (Bekijk hier een fragment).

Ook in crisistijd vooruit kijken
Woordvoerder Economische Zaken Mustafa Amhaouch: “Na deze crisis moet de economie weer de wind in de zeilen krijgen en houden. We zijn daarom blij dat het kabinet vooruit kijkt, doorpakt en de eerste 10 projecten uit het groeifonds heeft gepresenteerd. We kunnen niet stilzitten en moeten zelf kansen blijven creëren”.

Verdienvermogen van de toekomst
De eerste selectie bevat onder andere projecten op het gebied van infrastructuur, industrie en energie. Amhaouch: “Welvaart is niet vanzelfsprekend. Om ook in de toekomst een goede boterham te kunnen blijven verdienen moeten we nu investeren in technologie, kennisontwikkeling en een toekomstbestendige maakindustrie in Nederland”.

“Blij met de toekenning van 1,35 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds aan vijf voorstellen die ik namens samenwerkende partijen heb ingediend. Onderzoek en ontwikkeling is de sleutel voor duurzame groei en dus voor onze toekomst”, sluit staatssecretaris Mona Keijzer af.

Het groeifonds gaat de komende vijf jaar in totaal 20 miljard investeren. In mei zal een tweede indieningsronde van start gaan.

Zie meer informatie over het #NationaalGroeifonds hier.