CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma betreurt de val van het kabinet Rutte IV. ‘Ondanks vele maanden werk en overeenstemming op tal van punten is het niet gelukt om tot afspraken te komen die weer grip op migratie zouden geven’. Dat zei Heerma in het debat over de val van het kabinet.

Volgens Heerma staat de val niet op zich. ‘Het geeft een pijnlijk inkijkje in de zorgelijke staat van onze parlementaire democratische traditie van samenwerking, consensus en bestuurlijke verantwoordelijkheid. Over partijgrenzen heen, in dienst van het algemeen belang’.

‘Rutte IV was geen droomcoalitie. De onderlinge verschillen waren groot. Maar het was wel een coalitie van vier verantwoordelijke middenpartijen in een totaal verdeeld land en een guur politiek klimaat. De marges in het midden zijn zo smal, dat het vinden van consensus steeds moeilijker wordt. Ieder besluit is op voorhand verdacht, beladen of een ramp voor het land. Elk debat loopt uit op een potje straatvechten, inclusief verbale beledigingen en inmiddels bedreigingen. Dat hoort niet zo. Dat moet anders’.

Heerma sprak in het debat ook zijn waardering uit aan het adres van premier Rutte, die in het debat zijn vertrek aankondigde.

Lees hier de inbreng