In 2018 moeten ouderen al ervaren dat er 435 miljoen extra wordt geïnvesteerd in de ouderenzorg. Dat zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vanochtend in de Telegraaf. „Als oma er volgend jaar niks van merkt, dan hebben we het niet goed gedaan”.

De minister wil de komende maanden een  ’Pact voor de ouderenzorg’ sluiten met alle organisaties die met deze zorg te maken hebben. Het verenigen van alle partijen die betrokken zijn in één ‘pact voor de ouderenzorg’ is wat De Jonge betreft de beste manier om richting te geven en uiteindelijk resultaten te boeken.

Met dit ouderenpact:

• Keren we de trend van stijgende eenzaamheid onder ouderen.
• Zorgen we dat ouderen langer thuis willen en kunnen blijven wonen, met de juiste zorg en ondersteuning;
• Verbeteren we de verpleeghuiszorg zo dat ouderen er de juiste zorg krijgen en de aandacht die zij verdienen, zoveel mogelijk vergelijkbaar met thuis.
• Kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat ouderen volwaardig deel uit blijven maken van onze samenleving.