Geen extra gaswinning in Groningen, daarvoor pleit het CDA. Maar mocht het kabinet onverhoopt anders besluiten dan moet de opbrengst van de extra gaswinning volledig ten goede komen aan de inwoners van Groningen. Daarvoor pleiten Kamerleden Agnes Mulder (CDA) en Gert-Jan Segers (ChristenUnie) deze week tijdens het debat over gaswinning in de Kamer. ‘’Ik heb er veel moeite mee dat de lasten bij Groningers terecht komen en de lusten bij de rest van de samenleving’’ aldus Mulder.

Langelo en Grijpskerk
Daarnaast dienden de partijen tijdens het debat samen een motie in om ervoor te zorgen dat er ook een omgekeerde bewijslast toegepast gaat op en rondom de gasopslagen van Grijpskerk en Langelo. Dat moet zodanig veranderd worden dat de schade niet wordt gexporteerd van het Groningenveld naar de beide gasopslagen. De partijen dachten dit al geregeld te hebben voor Langelo maar in de praktijk bleek dat niet het geval. Dat moet veranderen. Inwoners moeten nu nog aantonen dat schade is ontstaan door het oppompen van gas maar met het omkeren van de bewijslast moet er bewezen worden dat het daar niet door komt - en anders moet de schade worden vergoed.

Mulder: “Dat de inwoners van Langelo en Grijpskerk te maken krijgen met schade door gasopslag is al zeer kwalijk. Zij moeten niet ook nog eens worden opgezadeld met de bewijslast van de schade.’’