21 juni 2023

Investeer in regionale brede welvaart

Woensdag 21 juni debatteerde Mustafa Amhaouch over innovatie en hoe de welvaart in Nederland is verdeeld. In Voor Heel Nederland liet het CDA zien dat de verschillen tussen regio's in onder andere economische kracht te groot zijn geworden. Het rapport 'Elke regio telt' bevestigde daarna dat het beleid van de overheid niet overal tot brede welvaart leidt. Met andere woorden, regio's krijgen te weinig aandacht van het kabinet. De oplossing is eenvoudig: investeren in brede welvaart voor heel Nederland!

Het kabinet zou alle regio's moeten uitdagen om met een 'kansenagends'te komen en langjarige financiering moeten uittrekken om te investeren in regionale brede welvaart. De ROM's hebben daarvoor een hele belangrijke functie bij het aanjagen van innovatie door het regionale mkb. Zij hebben extra steun nodig.

De Brainport in rondom Eindhoven staat op de zevende plek in de top 201 meest veelbelovende wereldwijde hightech ecosystemen. Daar moet Nederland trots op zijn, maar de kabinetsbrief geeft te weinig duidelijkheid voor de komende jaren. Een sterke brainport zorgt er namelijk voor dat het toeleverende mkb ook buiten de Brainport meeprofiteert. Tegelijkertijd zien we Scholtz in Duitsland en de Fransen en Spanjaarden grote investeringen doen in de hightech sectoren. Daarop mag Nederland niet achter komen te liggen.

Om de arbeidsproductiviteit te vergroten, is innovatie de route. Met een regeling als de WBSO voor innovatie van het productieproces kan dat. Daarmee kan het mkb de expertise inhuren om te automatiseren en innoveren.

Een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment is de batterijtechnologie. Nederland moet daarom internationale aansluiting vinden met bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Omdat het onduidelijk is welke mogelijkheden Nederland nog heeft, vroeg Mustafa van de minister een overzicht met de te ondernemen acties.

Bekijk een deel van Mustafa's inbreng: