Als de nationale veiligheid of openbare orde in gevaar komen, moet de overheid overnames van bedrijven in vitale sectoren tegen kunnen houden, of zelfs terug kunnen draaien. Dat staat in het wetsvoorstel dat staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) vandaag heeft gepresenteerd. Het plan is een uitwerking van het regeerakkoord.

Water en elektriciteit zijn al vitale sectoren die beschermd worden en niet zomaar kunnen worden overgenomen. De leveringszekerheid mag immers niet in gevaar komen. In het nieuwe wetsvoorstel is opgenomen dat overnames van telecom-, internetbedrijven en datacenters in de toekomst vooraf gemeld moeten worden bij het ministerie van Economische Zaken. Keijzer: ”We moeten voorkomen dat onbetrouwbare, niet-transparante of criminele bedrijven onze nationale veiligheid in het geding brengen. Daarom is dit wetsvoorstel zo belangrijk om onze Nederlandse veiligheid te beschermen.”

Niet alleen aanbieders van mobiele-, vaste telefonie en internet gaan onder het wetsvoorstel vallen. Ook bedrijven die vitale voorzieningen aanbieden zoals internetknooppunten, datacentra, hosting- en certificeringdiensten vallen hier onder. Zij zijn immers van belang voor continuïteit, betrouwbaarheid en veiligheid van de dienstverlening en de infrastructuur in Nederland.