Sinds 1 oktober 2021 is met de inwerkingtreding van de Wet Kansspelen op afstand online gokken legaal geworden in Nederland. Het CDA is hier altijd tegen geweest, omdat gokken hierdoor verder genormaliseerd wordt en risico’s als verslavingen, schulden en jongvolwassenen die in de gokindustrie worden gezogen, reëel zijn. De Nationaal Rapporteur Verslavingen bevestigt dit beeld in het rapport “Gokken met Gezondheid”.

‘Als gevolg van de wet is gokken genormaliseerd en zijn jongeren een wereld van verslaving ingejaagd. Dat moeten we nu de kop indrukken.’

- Anne Kuik

Minister Weerwind zei in een debat over de Wet Kansspelen op afstand: ‘De wet is aangenomen. Het terugdraaien bepaalt de Kamer op het juiste moment.’ En die handschoen pakken wij graag op: het juiste moment is nu. Eén van de belangrijkste beloftes van de legalisering was een betere bescherming van de spelers. Maar dat is niet gelukt. Een ervaringsdeskundige zei treffend over de wet ‘Dit heeft niks meer met de bescherming van gokkers te maken, maar met de werving van potentiële verslaafden.’

Kuik: ‘We zien een enorme toename van gokkers, waarvan 21 procent ook nog eens jongvolwassen is. Deze wet is een product van de doorgeslagen neoliberale politieke wind, waarbij niet het belang van kwetsbaren beschermen voorop staat - maar winst en de vrije markt’.

Het afgelopen jaar verdienden gokbedrijven ruim een miljard euro. Tegelijkertijd verzaken gokbedrijven hun zorgplicht te vervullen en verschuiven ze de verantwoordelijkheid naar de speler zelf. De Kansspelautoriteit concludeert dat vergunninghouders onvoldoende ingrijpen als een speler mogelijk onmatig deelneemt, of mogelijk een gokverslaving heeft.

We willen een duidelijke norm stellen. En geen overheid zijn die deze branche reguleert en zijn ogen sluit voor de consequenties. We hebben de afgelopen jaren gegokt en verloren, dus nu is het tijd om deze schijnvertoning terug te draaien. We hoeven en willen niet te wachten op de evaluatie van de wet. Daarom komt het CDA met een initiatiefwet om de Wet Kansspelen op afstand terug te draaien.