De Eerste Kamer debatteerde 16 en 17 januari over de spreidingswet. Namens de CDA-fractie heeft Madeleine van Toorenburg een actieve bijdrage geleverd aan het debat en onderkend dat het Nederland ontbreekt aan een stabiel en evenwichtig opvanglandschap.

De CDA-fractie maken zich grote zorgen over de manier waarop we momenteel omgaan met de mensen die hier nu eenmaal zijn. “Fatsoenlijke opvang is nodig en we zijn schatplichtig aan Ter Apel, Stadskanaal en Budel om hen nu te ontlasten. In een land waarin we een gedeelde verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van veel overheidstaken kan het niet zo zijn dat een enkele gemeente bezwijkt en andere gemeenten wegkijken.”, aldus senator Madeleine van Toorenburg.

Met de spreidingswet wordt beoogd de last eerlijker over het land te verdelen en een duurzame opvang te creëren. Gedeelde verantwoordelijkheid en solidariteit in combinatie met het terugdringen van instroom en de aanpak van overlast staan hierbij centraal.

In een duurzaam, gespreid opvanglandschap is ook zorg en onderwijs mogelijk voor kwetsbare mensen. Senator Madeleine van Toorenburg wijst er op dat er op dit moment helaas teveel negatieve aandacht uitgaat naar hen die geen kans maken op asiel en terug moeten. De CDA-fractie heeft in het bijzonder aandacht gevraagd voor het stimuleren en financieren van kleinschalige locaties.

Madeleine Van Toorenburg heeft in haar inbreng ook extra aandacht gevraagd voor het beperken van de overlast van kansloze en/of uitgeprocedeerde asielzoekers. Zo heeft zij onder meer aan de staatssecretaris gevraagd of er nog gewerkt wordt aan een regeling waardoor uitgeprocedeerde asielzoekers die weigeren mee te werken aan hun vertrek, vast kunnen worden gezet en of het nog onderwerp van bespreking is om te bezien of de glijdende schaal kan worden aangepast. Dit betekent dat asielzoekers die een delict plegen, kunnen worden afgewezen op basis van een veroordeling voor een (ernstig) strafbaar feit.

Dinsdag 23 januari wordt er over de spreidingswet gestemd.