20 juni 2023

"Migratie: Lopen we tegen onze grenzen aan?" Europaconferentie 2023

Op vrijdag 16 juni vond de jaarlijkse Europaconferentie plaats. Een samenwerking van het CDA en de Europese Volkspartij (EVP). Met als thema: lopen we in Europa tegen onze grenzen aan als het op migratie aankomt?

Jeroen Lennaers zat de avond voor. Delegatieleider Esther de Lange leidde de avond in. De hoofdspreker was Vicevoorzitter voor de Europese Commissie Margaritis Schinas. Aan hem werd het positon paper van lokale CDA-bestuurders overhandigd. Zij stellen dat draagkracht een bepalende factor moet zijn in het verdelen van vluchtelingen onder gemeenten en provincies. Verder spraken ministers Hugo de Jonge en Karien van Gennip, hun toespraken kun je hierboven terugkijken. De avond werd afgesloten met een paneldiscussie over het migratievraagstuk tussen Kamerlid Bart van den Brink, CDA-wethouder Hilbert Bredemeijer en Rhodia Maas, Directeur-generaal van de IND.

Bekijk hieronder de toespraken terug: