Deze week vond het debat over rulings voor multinationals plaats. Het was een beetje een ontijdig debat omdat de komende weken de commissie die de rulings onderzoekt, haar openbare verhoren zal houden. Voor het CDA zal Chris van Dam, voormalig officier van justitie, deelnemen aan de verhoren.

In het debat met de minister focuste Pieter Omtzigt op twee specifieke zaken. Multinationals krijgen tot 50% subsidie op de kosten van hun advocaat voor het afsluiten van een ruling. Dat is te gek voor woorden. MKB’ers krijgen echt hun kosten voor belastingaangifte niet vergoed. Daarom moet deze subsidie worden stopgezet, vond niet alleen Omtzigt, maar ook een groot deel van de andere Kamerleden.

En rulings geef je alleen aan bedrijven met reële activiteiten en niet-corrupte bestuurders. Omdat er gerichte aanwijzingen zijn dat zelfs mensen die op Europese sanctielijsten staan en dus niet eens in Nederland mogen komen, rulings kunnen krijgen voor hun bedrijf, diende hij samen met de SP een motie in om al die rulings binnen een maand in te trekken.

Tot slot drong Omtzigt aan op het goed en volledig uitwisselen van rulings tussen landen, zodat bedrijven niet hun fair share kunnen ontlopen. Nederland komt onder het huidige kabinet namelijk niet haar internationaal beloofde afspraken na om die rulings uit te wissen.