Het hoorrecht voor gepensioneerden in het besluitvormingsproces van pensioenfondsen tot het overgaan naar het nieuwe stelsel, moet worden versterkt. In de wet is een hoorrecht opgenomen voor gepensioneerden. Maar veel senioren en hun vertegenwoordigers vragen zich af of  zij wel echt gehoord en betrokken worden bij de transitie. Daarom heeft Tweede Kamerlid Hilde Palland een wijzigingsvoorstel op het hoorrecht uitgewerkt waarmee een terugkoppeling wettelijk wordt voorgeschreven. ‘Ik weet van fondsen die daar al goed mee bezig zijn, en dat zou je overal graag geborgd zien, dat er in samenspraak met gepensioneerden of hun vertegenwoordigers, in de voorbereiding door sociale partners (werkgever en werknemers) wordt gekomen tot een voorstel aan het pensioenfondsbestuur tot het evenwichtig overgaan naar het nieuwe stelsel,’ aldus Palland.

Gesprek met de CDA Senioren
Palland bracht het punt in tijdens het debat mede naar aanleiding van diverse gesprekken met onder andere de CDA senioren. Daarnaast pleitte zij voor een collectieve uitkeringsfase in de solidaire premieovereenkomst. Hiermee is een gelijke indexering voor alle gepensioneerden en risicodragend beleggen in de uitkeringsfase mogelijk en eenvoudiger uit te voeren. Palland dient hiervoor een amendement in om de wet te wijzigen. Daarnaast pleit Palland voor monitoring van de doelen van het pensioenakkoord en de Wet Toekomst Pensioen en dat het nabestaandepensioen moet worden verbeterd. Deze verbetering zorgt ervoor dat het nabestaandepensioen jaarlijks automatisch wordt voortgezet nadat daar eenmalig zelf voor is gekozen tot wederopzegging. Hiermee wordt voorkomen dat automatisch na een jaar de voortzetting wordt beëindigd met alle consequenties van dien, terwijl dat in de praktijk niet de bedoeling is.

Wet Toekomst Pensioenen
Afgelopen week heeft de Tweede Kamer het wetgevingsoverleg van de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) afgerond. Hierna zal de wet plenair worden behandeld. De Wet toekomst pensioen betreft een herziening van ons huidige pensioenstelsel, om deze toekomstbestendiger te maken. Het Nederlandse pensioenstelsel staat goed aangeschreven, maar staat ook onder druk. Mensen leven langer, jarenlang kon er niet worden geïndexeerd en premies zijn fors opgelopen. Het wordt steeds moeilijker een pensioenaanspraak op de lange termijn te garanderen. Ook de arbeidsmarkt is afgelopen decennia flink veranderd. Mensen werken niet meer veertig jaar bij dezelfde baas en zitten dus ook niet meer bij één pensioenfonds. Het huidige pensioenstelsel houdt onvoldoende rekening met die dynamiek.

In het pensioenakkoord van 2019 zijn door een brede maatschappelijke coalitie en zes politieke partijen afspraken gemaakt over hervorming van het pensioenstelsel. Die afspraken zijn vertaalt in de Wet Toekomst Pensioenen. De voorliggende wet schept ruimte voor nieuwe pensioencontracten op basis van een premieovereenkomst, waarbij de sterke elementen van ons huidige stelsel bewaart blijven maar waarbij behaalde rendementen eerder kunnen worden gedeeld met de deelnemers en inzichtelijker is wat je opbouwt op basis van een leeftijdsonafhankelijke premieinleg  en behaalde rendementen.

Het pensioen wordt straks beweeglijker en sluit beter aan bij de economische ontwikkelingen. Als het goed gaat met de economie, dan gaat het verwachte pensioen of de uitkering sneller omhoog. Gaat het economisch slechter? Dan kan het ook omlaag gaan. Maar door slimme maatregelen zoals het uitsmeren van rendementen en een solidariteitsreserve (een zogenoemde buffer) in het contract worden verlagingen zoveel mogelijk voorkomen. Omdat de pensioenfondsen in 2022 op basis van een motie van de PvdA, CDA en CU, al in de geest van het nieuwe stelsel mogen handelen, konden veel fondsen voor het eerst in jaren weer indexeren.