Reactie Derk Boswijk, Tweede Kamerlid CDA, op de brieven van het kabinet van 10 februari

Vanmiddag heeft het kabinet de brieven over NPLG en piekbelasters naar de Kamer gestuurd. Voor het CDA is het daarbij van belang dat de aanpak samen met bondgenoten als agrarische organisaties en provincies wordt uitgevoerd. We hebben eerder nadrukkelijk aangedrongen op snel duidelijkheid voor PAS-melders, flexibiliteit en realisme ten aanzien van 2030, zo snel mogelijk een alternatief voor de KDW en een evenredige bijdrage van alle sectoren.

Een grote groep bedrijven krijgt (op vrijwillige basis) de mogelijkheid om stikstofemissie te reduceren door te verduurzamen, om te schakelen, te verplaatsen of te stoppen. Bedrijven die ervoor kiezen om te stoppen moeten 85% van de stikstofuitstoot reduceren. Voor bedrijven die kiezen om op een andere manier stikstof te reduceren is dat niet altijd een mogelijkheid en dus is het goed dat daarover het gesprek gevoerd gaat worden hoe hierin maatwerk te leveren. In april volgt de volgende stap met duidelijkheid over de regelingen die hierbij horen. Voor het CDA is het cruciaal dat er dan ook duidelijkheid is voor de PAS-melders. Voor het legaliseren van PAS-melders ligt er een grote rol en verantwoordelijkheid bij onze provincies. We zien de problemen waar zij mee te maken hebben en moeten hen waar dat kan ondersteunen. Niet alleen in geld, maar ook in juridische ondersteuning, vooral in het nemen van regie om de wildwestpraktijken rondom stikstofrechten te stoppen.

Voor het CDA is innoveren en het nemen van managementmaatregelen belangrijk, omdat dat een kans biedt voor boeren die door willen. We zien nu nog onvoldoende terug hoe boeren die willen innoveren daarmee kunnen starten. Het CDA vindt het namelijk essentieel dat er perspectief is voor de blijvers en jonge boeren en zal erop toezien dat hier door het kabinet uitvoering aan wordt gegeven.

Goed om te zien dat naast regelingen voor boeren en hun gezinnen, de noodzaak wordt onderstreept dat álle sectoren moeten gaan leveren en bij moeten dragen aan het reduceren van stikstof doordat de drempelwaarde gelijk wordt getrokken met die van de landbouw.

Door de interventie van de zomer door het CDA en het rapport van Remkes is het jaartal 2030 niet langer heilig en is er een realistische koers neergelegd in de wet die in consultatie gaat. Van start waar het kan en ruimte voor die plekken waar meer tijd nodig is als daar inhoudelijke redenen voor zijn.

We blijven het kabinet aanjagen om zo snel mogelijk een alternatief voor de KDW te ontwikkelen en in de wet aan te passen, zoals vandaag is aangekondigd en in lijn met de eerdere motie van het CDA.

Het idee voor een voorkeursrecht op agrarische gronden zorgt ervoor dat er ruimte blijft voor boeren die willen extensiveren of verplaatsen, maar in het bijzonder ook voor het beschermen van hoogwaardige landbouwgronden zoals het CDA de minister heeft gevraagd. Het is goed dat daarbij een uitzondering gemaakt wordt voor bedrijfsopvolgers, aangezien zij wat ons betreft alle kansen moeten krijgen. Wel moet er in de verdere uitwerking oog zijn voor de mogelijke beïnvloeding van grondprijzen. Daar zullen we in het debat scherp op zijn.

Het CDA zal het kabinet blijven controleren op een zorgvuldige uitvoering waarbij ze in gesprek blijven met boeren, provincies en natuurorganisaties. Alleen samen, zonder tegenover elkaar te staan, kunnen we werken aan een gezonde agrarische sector, een vitaal platteland en aan natuurherstel.