Dit is een bijzondere Prinsjesdag omdat we in afwachting zijn van een nieuw kabinet. De mooie woorden van onze Koning waren dan ook meer gericht op onze gezamenlijke toekomst temidden van de uitdagingen en bedreigingen die ons allemaal aangaan.

De werkelijke begroting voor de jaren hierna zal pas na de formatie bekend zal zijn. De vooruitzichten zijn beter dan een aantal jaar geleden, maar er zijn nog steeds grote vraagstukken die beantwoord moeten worden. Denk aan de onzekerheid op de arbeidsmarkt, de zorgen rondom migratie en integratie en het bieden van zorg aan mensen die dat nodig hebben.

Morgen gaan de onderhandelingen met VVD, D66 en CU om een kabinet te vormen weer verder. Het gaat daarbij om zorgvuldigheid en kwaliteit boven snelheid. Het gaat erom dat we tot een kabinet komen dat antwoord kan geven op de zorgen van mensen.