Het CDA wil dat het Groningse vergunningenstelsel voor verhuurders en bemiddelaars ook in andere studentensteden wordt ingevoerd. Zodat opgetreden kan worden tegen huisjesmelkers die veel te hoge huurprijzen vragen en jongeren hiermee uitbuiten. Daarom heeft CDA-Kamerlid Erik Ronnes samen met de PvdA een motie ingediend, waarin minister Ollongren wordt opgeroepen om deze aanpak actief bij andere steden onder de aandacht te brengen. Om ervoor te zorgen dat huisjesmelkers niet alleen in Groningen, maar overal in het land kunnen worden aangepakt. Daarbij wordt de minister ook gevraagd om waar nodig de juridische risico’s die er zijn, weg te nemen.

Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer al een motie aan van CDA en D66 om gemeenten meer bevoegdheden te geven bij de aanpak van huisjesmelkers. Het voorstel dat nu is gedaan sluit hierbij aan en stimuleert dat meer steden het goede voorbeeld van Groningen volgen. Vorige week vroeg ook het CDJA met een resolutie op het partijcongres, ook in Groningen, nog om extra aandacht voor de aanpak van huisjesmelkers.  Minister Ollongren liet tijdens het debat weten de Groningse aanpak te willen betrekken bij de gehele aanpak van goed verhuurderschap.  Het wordt daarmee onderdeel van het overleg met alle betrokken partijen.