27 september 2006

Van Fessem: Kinderen horen niet thuis in vreemdelingenbewaring

Afgelopen week is in de Tweede Kamer gediscussieerd over het probleem van kinderen die met hun ouders in vreemdelingendetentie terecht komen.

Tijdens dit debat heeft CDA-Kamerlid Wim van Fessem onderstreept dat kinderen daar niet thuis horen.
Van Fessem: ‘In de vreemdelingendetentie zitten uitgeprocedeerde asielzoekers die in de illegaliteit dreigen te verdwijnen, bolletjesslikkers en ook criminele illegalen. Maar het is echter geen plaats voor kinderen. Er zal daarom meer dan nu moeten worden gedaan om te voorkomen dat kinderen daar terecht komen’. Daarom diende de CDA’er in het debat een motie in die van minister Verdonk eist dat zij extra stappen neemt om dit tegen te gaan.

Van Fessem onderstreepte dat wanneer ouders in de illegaliteit dreigen te verdwijnen, dit ook niet in het belang van een kind is.  ‘In sommige gevallen is vreemdelingenbewaring simpelweg de enige mogelijkheid, omdat het alternatief is dat mensen in de illegaliteit terecht komen. Echter voor kinderen moet een betere oplossing worden gevonden, zoals een plek in een pleeggezin’, aldus Van Fessem. Sommige ouders kiezen er echter expliciet voor dat hun kinderen bij hen blijven in de vreemdelingendetentie. Van Fessem onderstreept dat onder andere het internationaal verdrag voor de rechten van het kind duidelijk maakt dat ouders dit recht niet kan worden ontzegd. ‘Tenzij ze uit de ouderlijk macht worden ontzet, maar dat is natuurlijk ook niet in het belang van kinderen. Maar zelfs als deze ouders,  ondanks de aanwezige alternatieven er voor kiezen dat hun kinderen bij hen blijven, dan heeft de overheid alsnog de verantwoordelijkheid om dat te doen wat in het belang van het kind is. De minister kan dan niet haar simpelweg haar schouders ophalen en zeggen dat dit nou eenmaal de keuze is die de ouders maken’, aldus Van Fessem. Daarom vroeg de CDA’er van de minister dat zij gaat regelen dat kinderen in deze gevallen overdag naar school en opvang toe kunnen buiten de detentie. ‘Geen enkel kind moet meer, tegen de wens van de ouders, in vreemdelingenbewaring verblijven. Maar ook deze kinderen van ouders die daar wel voor kiezen moeten gewoon zo veel mogelijk buiten de detentie zijn en gewoon naar school kunnen’. Naar verwachting zal een meerderheid in de Tweede Kamer volgende week het voorstel van de CDA-fractie ondersteunen.