Kandidaten TK21
05 juni 2023

Verantwoording voor heel Nederland

Op Verantwoordingsdag kijkt de Tweede Kamer terug op de resultaten van het kabinet van het jaar daarvoor. Daarbij wordt nu alleen gekeken naar het gemiddelde resultaat van Nederland. Zoals het CDA liet zien in het rapport ‘Voor Heel Nederland’ zijn er echter grote verschillen tussen regio’s. Het gaat pas goed met Nederland als het met elke regio goed gaat. Ook de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur liet zien dat de verschillen tussen regio's in Nederland te groot zijn in het rapport 'Elke Regio Telt'. Elke regio is uniek, met zijn eigen krachten en uitdagingen. Elke regio vraagt daarom om een unieke aanpak. Dat begint met het zien van regionale verschillen.

Daarom stelde Evert Jan Slootweg voor dat het kabinet jaarlijks gaat reageren op het landelijk gemiddelde, maar ook op de regionale verschillen in 'brede welvaart', de kwaliteit van leven nu en voor volgende generaties. Omdat de Tweede Kamer de motie van Evert Jan heeft aangenomen moet het kabinet ook aangeven waar zij meer aandacht aan geven om de brede welvaart in elke regio zeker te stellen.

Bekijk Evert Jans uitleg: