06 november 2009

No guts, no glory!

Oud- CDAVvoorzitter Marja van Bijsterveldt in maandblad Opzij benoemd tot een van de machtigste vrouwen in de Nederlandse Politiek Namens het CDAV vroegen wij wat deze benomeing voor haar betekent. \r\n\

Oud CDAV-voorzitter , Marja van Bijsterveldt, in het maandblad Opzij benoemd tot een van de machtigste vrouwen in de Nederlandse politiek. Namens het CDAV vroegen wij wat deze benoeming voor haar betekent.

Marja van Bijsterveldt heeft al een lange politieke carrière achter de rug, wethouder, burgemeester, CDAV-voorzitter, CDA-voorzitter en nu staatssecretaris van OC en W. Op haar benoeming in Opzij in de top drie van machtigste vrouwen in de Nederlandse politiek is zij trots, het motiveert haar om met veel inzet door te gaan. Het juryrapport prees haar om hetgeen zij de afgelopen jaren voor het onderwijs heeft weten te bewerkstelligen en om haar grote netwerk binnen de partij.

Vrouwen moeten de ondersteunde rol die vrouwennetwerken vormen en voor Marja is dat met name het CDAV, waar zij tot 2001 voorzitter van was, niet onderschatten. Het CDAV biedt vrouwen een platform om actief te zijn binnen de partij waar zij dat anders niet zouden zijn omdat zij zich mogelijk verloren zouden voelen in het grote geheel. Dit geldt misschien in mindere mate voor de huidige generatie jonge vrouwen, maar ook voor hen vormt het hebben van een goed vrouwennetwerk een waardevolle bijdrage aan hun politieke carrière. Voor vrouwen zijn er nog steeds meer barrières dan voor mannen, maar als de topfunctie eenmaal is bereikt hebben vrouwen vanzelfsprekend ook de dure plicht om de functie in al zijn facetten waar te maken. Omdat in topfuncties de zogenaamde ‘zachte waarden’ , zoals bijvoorbeeld communicatie, steeds belangrijker worden zijn vrouwen van absolute meerwaarde voor een organisatie en groeien hun kansen. Binnen een moderne politieke partij is een geluid, zoals het CDAV dat laat horen onmisbaar. Daarom is het nog steeds van groot belang dat het CDAV doorgaat met het onder de aandacht brengen van de noodzaak van diversiteit in besturen en moet het zich blijven inzetten voor het wegnemen van barrières in de politieke carrière van vrouwen. Maar last but not least: Vrouwen moeten ook zelf hun talenten durven erkennen en van zich laten horen, want ook voor CDA vrouwen geldt ‘no guts, no glory’!, aldus Van Bijsterveldt.