20 december 2021

Kans op overstromen neemt toe na besluit Delfland

Delfland wil de waterkwaliteit verbeteren door aanleg van extra waterplanten en de maaifrequentie te verminderen. Het CDA steunt dat van harte. Waterplanten zorgen voor een goed ecologische evenwicht en het minder vaak maaien draagt bij aan die doelstelling.

Toch heeft het CDA tegen het voorstel van het college gestemd. In het plan staat namelijk dat hiervoor de robuustheid van het systeem voor een groot gedeelte opgegeven mag worden. De waterveiligheid mag verlaagd worden tot het minimale niveau van de provinciale norm. Dat is net voldoende, maar zorgt er wel voor dat toekomstige tegenvallers doro bijvoorbeeld klimaaverandering, bodemdaling of ander inzicht in de veiligheid van kades niet meer kan worden opgevangen. De kans op natte voeten mag dus groter worden. Delfland is daarmee het enige waterschap dat de waterveiligheid verlaagt voor een ander doel.

Het CDA zal nooit akkoord gaan met een groter risico op overstromen. Wij willen dat iedereen droge voeten houdt. Het voorstel staat ook haaks op eerdere maatregelen die Delfland genomen heeft om de wateroverlast te beperken, zoals het ABC-Delfland. Recente overstromingen in Valkenburg laten zien dat je altijd rekening moet houden met onverwachte regenhoeveelheden.

Het klinkt tegenstrijdig dat je met aanplant van extra waterplanten niet hoeft in te leveren op waterveiligheid, maar het kan heel goed. Het gaat er om WAAR de waterplanten komen te staan. Er zijn veel plekken waar de stroming laag is, zodat extra waterplanten vrijwel geen effect hebben op de doorstroming. Dit is langs de meeste oevers van Delfland het geval. Op een aantal plekken is er echter weinig ruimte en daar is elke vernauwing of beperking niet verstandig. Dat is bijvoorbeeld het geval bij bruggen, versmallingen fo duikers.

Het is dus niet nodig om de volledige ruimte in de waterveiligheid te gebruiken voor extra waterplanten. Veel beter is het om experts van verschillende disciplines met elkaar te laten samenwerken om de meest optimale oplossing te bedenken.

Helaas is ons voorstel om te zoeken naar de oplossing waarbij de waterkwaliteit flink verbetert, in combinatie met een minimale afname van de waterveiligheid, niet aangenomen in de Verenigde Vergadering.