CDA haalt EPP Congress 2021 naar Rotterdam

Meer dan een jaar geleden kwam de vraag op tafel: welke partij mag in 2021 het grootste en belangrijkste congres van Europa hosten? Na spannende sollicitatierondes waarin meerdere Europese partijen voor de prijs gingen, kwam het CDA als winnaar uit de bus. We zijn ontzettend blij en trots om aan te kondigen dat onze partij op 16, 17 en 18 november het EPP Congress mag hosten in Rotterdam.

Wat is het EPP Congress?

Het EPP Congress wordt georganiseerd door de European People’s Party/EPP (in het Nederlands Europese Volkspartij), de politieke familie van de christendemocraten in Europa. Het CDA is één van de oprichters van de EPP en sindsdien een betrokken lid. Het congres is bedoeld voor alle lidpartijen van de EPP. Denk bijvoorbeeld aan de CDU en de CSU in Duitsland, het CD&V in België en de ÖVP in Oostenrijk. In totaal zijn er 82 partijen lid, afkomstig uit 43 verschillende landen. Elke lidpartij komt met een delegatie van het hoogste niveau naar het EPP Congress, waaronder staatshoofden, ministers, oppositieleiders en partijvoorzitters. Zo waren Angela Merkel en Sebastian Kurz de laatste jaren altijd aanwezig, en ook onder andere de premiers van Griekenland, Noorwegen en Kroatië zijn van de EPP. Een mooie en grote verantwoordelijkheid voor het CDA - en voor Rotterdam - om al deze hoogwaardigheidsbekleders op gastvrije en passende wijze te ontvangen.

Nieuw visiedocument voor EPP

De 2021 editie van het EPP Congress wordt met een belangrijke reden georganiseerd: de EPP zal haar gezamenlijke visie op de toekomst van Europa opstellen en presenteren. Het vorige visiedocument komt uit 2012 en is dus aan vernieuwing toe, want er is sindsdien veel veranderd in de wereld. Aangezien de EPP de grootste politieke familie in Europa is, gaat het nieuwe visiedocument grote invloed hebben op de toekomstige koers van onze Europese Unie.

Rotterdam als host

Het CDA zal het EPP Congress hosten in Rotterdam Ahoy, de perfecte plek voor de gelegenheid. Sideline events zullen plaatsvinden op iconische Rotterdamse plekken zoals de haven en het centrum.

We zullen de deelnemende politici zoveel mogelijk onderdompelen in al het goede wat Rotterdam en Nederland te bieden heeft. Daarover later meer.

Meer weten?

Via de ledennieuwsbrief, deze website en social media zullen CDA-leden de aankomende tijd op de hoogte worden gehouden van de vorderingen in de organisatie van het congres. Met kijkjes achter de schermen, interviews en nog veel meer. Want het EPP Congress, daar wil je alles van weten!

Ga naar onze Q&A voor meer informatie, of bekijk de foto’s van vorige edities van het EPP Congress

Q&A

Wat is de EPP en het EPP Congress?

Het EPP Congress is het hoogste besluitvormingsorgaan van de European People’s Party (EPP), in het Nederlands de Europese Volkspartij. De EPP is de familie van christendemocratische partijen in Europa waar het CDA lid van is. De EPP is de grootste politieke familie in Europa en de fractie van de EPP heeft de meeste zetels in het Europees Parlement. Op het EPP Congress komen de leden (dus partijen) van de EPP bij elkaar om te spreken over Europese uitdagingen en elkaar te vinden in gezamenlijke waarden. Het Congress is voor en door politici: elke partij komt met haar nationale partijtop naar het congres.

Een congres van dit kaliber heeft nooit eerder plaatsgevonden in Nederland. Met zo’n 14 premiers en staatshoofden, tientallen ministers, een groot deel van de Europese Commissie, de gehele EPP-fractie van het Europees Parlement en de partijleiders van partijen uit heel Europa, is dit een congres waar iedereen VIP is.

Is het EPP Congress elk jaar?

Nee, het EPP Congress vindt normaal gesproken elke 3 jaar plaats. Het congres kan vaker plaatsvinden als er bijvoorbeeld een nieuw Presidium moet worden gekozen of als er een partijprogramma en Spitzenkandidaat moeten worden vastgesteld in de aanloop naar de Europese verkiezingen (elke vijf jaar).

Waar zijn voorgaande edities van het EPP Congress georganiseerd?

Het EPP Congress is één keer eerder in Nederland georganiseerd: in 1986 was het EPP Congress in Den Haag. Het congres was toen veel kleiner. Recente voorgaande edities van het EPP Congress waren in:

• 2019. Zagreb (Kroatië)
  • 2018. Helsinki (Finland)
  • 2017. St. Julian (Malta)
  • 2015. Madrid (Spanje)
  • 2014. Dublin (Ierland)
  • 2012. Boekarest (Roemenië)
  • 2011. Marseille (Frankrijk)

De gehele lijst van voorgaande Congressen (26 in totaal) is te vinden op https://www.epp.eu/structure/congress

Wie zijn er uitgenodigd voor het EPP Congress?

Het uitnodigingsbeleid ligt bij de hoofdorganisator van het congres, dat is het EPP hoofdkantoor. De EPP nodigt de nationale partijen uit om een delegatie voor het congres te selecteren. Voor elke partij is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, afhankelijk van de grootte van de partij in het Europees Parlement en het inwoneraantal van het betreffende land. Voor het CDA bestaat de delegatie uit zo’n 13 personen, waaronder onze 5 Europarlementariërs. Het CDA vindt het belangrijk dat er iemand van het bestuur, het CDJA, het CDA-V, het WI, de EFS en de Commissie Buitenland vertegenwoordigd is in de delegatie.

Het EPP Congress is een congres voor de partijen van de EPP. Partijen die geen lid of partner zijn van de EPP, zijn uitgesloten van deelname. Dit geldt ook voor belangenorganisaties.

Waarom host het CDA het EPP Congress?

Het CDA is een constructieve en actieve partij binnen de EPP. Richting Europa nemen wij altijd een realistische, constructieve en betrokken houding aan. Dat benadrukken we met het hosten van dit congres. Het EPP Congress in Nederland geeft ons ook de mogelijkheid om onderwerpen die wij belangrijk vinden op de Europese agenda te zetten. Daarnaast kunnen we met dit congres laten zien dat Nederland een land is om rekening mee te houden. We zijn dan wel klein in oppervlak, maar groot in vindingrijkheid, organisatiekracht en gastvrijheid. Dat willen we met dit congres uitstralen en daar werken we samen met Rotterdam en alle betrokken ondernemers aan.

Wat betekent het EPP Congress voor Europa?

De EPP heeft de grootste politieke fractie in Brussel en het congres van de EPP is voor elke christendemocratische politicus dan ook the place to be. Tijdens dit congres stippelen de EPP-politici de route voor Europa uit voor het komende decennium.

Waarom vindt het EPP Congress plaats in Rotterdam?

In november 2021 zullen onze ogen gericht zijn op de toekomst. Door de coronacrisis stond de wereld op pauze. Als deze pandemie voorbij is, kunnen we verder kijken. Dan gaan we herbouwen. Bouwen aan een beter Europa, met de lessen van de coronacrisis bij de hand. Dat is de leidende gedachte van het EPP Congress.

Rotterdam als gaststad past helemaal in deze gedachte. Rotterdam weet wat het betekent om jezelf te herbouwen. De zware bombardementen in de Tweede Wereldoorlog hebben bijna niets van de stad overgelaten. Maar Rotterdam heeft zich op krachtige wijze herbouwd. Het is nu een innovatieve, bruisende stad, klaar voor de toekomst. De perfecte plek om onze Europese waarden, die ons Europa sterk en toekomstbestendig moeten maken, met elkaar in de EPP te bespreken en vast te leggen.

Wie zijn er betrokken bij de organisatie van het EPP Congress?

Het EPP-partijbureau in Brussel is de hoofdorganisator van het EPP Congress. Het CDA fungeert als host en werkt daarbij samen met de stad Rotterdam.

Hoe gaat het EPP Congress om met corona?

Het EPP Congress zal de in november geldende coronaregels strikt in acht nemen. Het is nu nog niet duidelijk hoe dat precies zal worden vormgegeven. We blijven de ontwikkelingen op het gebied van event organisatie nauwgezet volgen en blijven flexibel om in te kunnen spelen op de laatste ontwikkelingen.

Wat is de rol van het CDA in de organisatie van het EPP Congress?

Omdat het EPP Congress in Nederland plaatsvindt, is het CDA de host van het Congress. We ondersteunen de EPP waar nodig en zorgen dat er met lokale leveranciers wordt gewerkt. Daarnaast zorgt het CDA voor een duidelijk Nederlands en Rotterdams tintje aan het Congress. Daarover later meer.

Wie zijn de sprekers op het EPP Congress?

Door bijna elke EPP partij zal er een speech worden gegeven. Afhankelijk van de partij, wordt de speech gehouden door een premier, minister, oppositieleider of partijleider. Op het vorige congres in Kroatië gaf Hugo de Jonge namens het CDA een speech. In de recente congressen daarvoor was het Sybrand Buma.

Kan ik het EPP Congress online volgen?

Dit is nog niet bekend. Hou deze website en de wekelijkse online nieuwsbrief van het CDA in de gaten voor nieuws.

Ik heb een bedrijf. Kan ik het EPP Congress sponsoren?

Het CDA zorgt samen met Nederlandse bedrijven voor een Nederlands en Rotterdams tintje aan het Congress. We willen zoveel mogelijk het goede, bijzondere en gastvrije van ons land laten zien. Heb je een bedrijf dat hier aan bij kan dragen, mail dan naar eppcongress@cda.nl. Alle hulp en ideeën zijn welkom.

Ik ben journalist. Waar vind ik voor mij relevante informatie?

Journalisten mogen bij een gedeelte van het congres aanwezig zijn en kunnen een plek op de perslijst aanvragen. Dit kan op de congreswebsite van de EPP. Deze gaat in september online.

Ik ben CDA lid. Hoe kan ik helpen?

Spreek je één van de EU talen dan zouden we dat heel graag weten. We willen de gasten voor het Congress namelijk welkom kunnen heten in hun eigen taal. Zo willen we de gasten een extra warme begroeting geven op het moment dat ze aankomen in Nederland en zich melden voor het Congress. Lijkt dit je wat, mail dan naar eppcongress@cda.nl. Andere ideeën of suggesties zijn ook welkom.

EPP Congress