Naast zijn studie geneeskunde is Stijn Sips (21) dit jaar ook unaniem verkozen tot lijsttrekker in Dongen. Ondanks dat hij veel ballen hooghoudt, staat hij er zelf nuchter in. ‘Als je goed kunt plannen, kom je al een heel eind.’

‘Ik denk dat het gewoon in mij zit om bezig te zijn met de mens en daar iets voor te betekenen. Dat kan op individueel niveau als arts, maar ook op groepsniveau als politicus’, zegt Stijn.

Waarom kies je voor het CDA?
‘Een paar jaar geleden benaderde het CDA Dongen mij. Ik was opgevallen in het debatteam van de middelbare school. Eén keer per jaar deden we een debat met de raadsleden. Zodoende vroegen ze of ik het leuk vond om een keer mee te lopen.’ Politiek gezien trok het CDA hem altijd al wel, maar nu had hij ook nog de bevestiging dat zij ook geïnteresseerd waren in hem. Van het ene gesprek kwam het andere. ‘En voor je het weet word je unaniem verkozen tot lijsttrekker.’

Het CDA Dongen trok hem, omdat zij het beste en het meest logische verhaal vertelde voor de lokale samenleving. Daarnaast kwam hij erachter dat de vier principes voor hem vanzelfsprekende principes waren. ‘Zorg dat je het als samenleving eerst oplost en pas dan stap je op de overheid af. Dat sprak mij heel erg aan. Dit wisten zij ook een lokale slag te geven. Ook hadden zij als één van de weinige partijen de verjonging in de raad gebracht. Zodoende klopte het hele plaatje.’

Wat zou je op dit moment willen bereiken?
Het grootste doel voor Stijn is nu om verkiezingswinst te boeken. Een aantal jaar geleden werd de vernieuwing vormgegeven. Daardoor ontstond er een nieuwe ploeg met één gezamenlijk doel. ‘We hebben de ambitie om ons zetelaantal te verdubbelen. We zijn nu acht jaar lang oppositie geweest, dus het wordt weer tijd dat we in de coalitie komen.’

Wat zou jij willen veranderen aan jouw gemeente?
Op lange termijn wil Stijn de lokale inwoner actief betrokken krijgen bij de besluitvorming. De lokale inwoners op voorhand betrekken in plaats van achteraf informeren. ‘Elk dorp of elke kern heeft veel lokale expertise in zich. Daar zijn mensen die ook echt een hart hebben voor het dorp. Maak daar meer gebruik van. Ga in gesprek in plaats van constant zelf het wiel uitvinden. Dit geldt ook voor regionale samenwerkingen. Je hoeft niet alles zelf te bedenken als een andere gemeente er al een oplossing voor heeft.’

Wat wil jij betekenen voor de volgende generatie?
‘Ik denk dat de volgende generatie soms iets harder moet schreeuwen om gehoord te worden. Door in te politiek te gaan hoop ik hier invulling aan te geven en te overbruggen. Voor jongeren spelen er op dit moment veel belangrijke dossiers. Denk aan duurzaamheid, de woningmarkt en het leenstelsel. Maar ook de effecten van corona op onder andere de mentale gezondheid van jongeren. Dit geluid moet vertaald worden; landelijk, provinciaal en ook zeker lokaal.’

Voor een langer interview met Stijn Sips, lees het Ledenblad dat vlak voor Kerst op de mat valt.