12 mei 2023

CDA-Europarlementariër Tom Berendsen geeft lezing bij Cicero Sint Anthonis

Op woensdag 24 mei is Europarlementariër Tom Berendsen te gast bij Cicero Sint Anthonis. De Brabantse CDA’er vertelt deze avond waarom de Europese Unie op dit moment te afhankelijk is van andere delen van de wereld en deelt zijn visie over dit probleem.

De in Breda geboren en getogen Tom Berendsen (40) is sinds 2019 lid van het Europees Parlement en houdt zich daar onder meer bezig met energie-, industrie- en transportbeleid. Voordat hij werd verkozen, werkte hij op het gebied van duurzaamheid bij een groot advieskantoor.

Bij Cicero gaat hij in op de stelling ‘Europa moet niet meer naïef zijn’. “De Europese Unie is op dit moment te afhankelijk van andere delen van de wereld”, stelt Tom Berendsen. “Als we niet snel strategischer gaan opereren, blijven we van de ene afhankelijkheidscrisis in de volgende rollen. Dat zagen we al tijdens de coronacrisis toen het ging om medicijnen en medische hulpmiddelen. Vorig jaar zagen we het weer, toen ging het om gas uit Rusland. En intussen is er op tal van terreinen afhankelijkheid van China ontstaan, met name waar het gaat om grondstoffen en goederen die we nodig hebben voor de toekomstige economie. Dit is een zeer onwenselijke situatie.”

Zet woensdag 24 mei dus in de agenda! Graag tot dan!

Cirero Sint Anthonis is gratis te bezoeken op woensdag 24 mei bij het MFC Oelbroek, gelegen aan de Breestraat 1D te Sint Anthonis. Aanvang 20:00 uur.

Cicero is een boeiend initiatief in Sint Anthonis dat in 2015 is ontstaan. Een initiatief dat je graag bewust maakt van actuele items: wereldse zaken én gebeurtenissen in de eigen regio. Cultuur, politiek, maatschappij, wetenschap en human interest komen aan bod. Boeiende thema’s, spraakmakend gepresenteerd vanuit een verrassend perspectief. Ervaringsdeskundigen aan het woord, met het doel het publiek te boeien, te amuseren en wellicht zelfs de ogen te openen. Verhalen die stof geven tot nadenken, die je bewust maken van het leven om je heen.