05 juli 2022

De duurzaamste boeren ter wereld werken in Nederland!

Maandagochtend stonden bezorgde boeren in groten getale voor het gemeentehuis in Land van Cuijk. Daar gingen ze het gesprek aan met de CDA-wethouders Mark Janssen-Van Gaal en Bouke de Bruin. ,,We worden neergezet als criminelen. Wat vinden jullie?”, wilde een van de boeren weten. ,,Door ons niet”, zei De Bruin, zelf boerendochter. ,,Wij proberen zo goed mogelijk met jullie mee te denken”, vulde Janssen-Van Gaal aan. ,,We gaan van erf tot erf kijken wat er mogelijk is. En niet op basis van een kaart met wat kleurtjes.” Die kaart, afkomstig uit Den Haag, had er nooit mogen zijn, vindt het Land van Cuijkse CDA. ,,Hooguit wanneer de uitstoot van ook verkeer en industrie op waren meegenomen.”

Die kaart, afkomstig uit Den Haag, had er nooit mogen zijn. Hooguit wanneer de uitstoot van ook verkeer en industrie op waren meegenomen. - Wethouders Mark Janssen-Van Gaal en Bouke de Bruin

Het is goed dat agrariërs vandaag hun zorgen hebben geuit. Wat onze wethouders er van vinden? Dat álle sectoren evenredig moeten bijdragen aan dit probleem. En betrek onze boeren juist bij dit dilemma, want zij zijn de oplossing, niet het probleem.