22 april 2024

Denken in kansen voor nieuwbouw school vakopleiding techniek

Afgelopen periode hebben we in de media kunnen lezen, dat nieuwbouw van een schoolgebouw in Cuijk voor vakopleiding techniek niet mogelijk is. De reden? Het nieuwe gebouw krijgt geen stroomaansluiting die voldoet aan de wensen, dit door de beperking in netwerkcapaciteit.

Als je onze netwerkbeheerder Enexis belt, krijg je als antwoord, we hebben een wachtlijst en een school of ziekenhuis krijgt niet zomaar voorrang. Tenenkrommend! vooral omdat Enexis een semi overheid instelling is. Een bedrijf dat van het gas af wil heeft voorrang op nieuwbouw van een school waar mensen voor de energietransitie worden opgeleid, hoe krijg je het bedacht! De gemeente kan dit beleid niet binnen een paar weken aan laten passen, dus moeten we misschien maar eens wat creatiever worden. De CDA fractie heeft schriftelijke vragen gesteld of een accuopslag in nabijheid van het nieuwe schoolgebouw geen oplossing kan geven. Denken, durven en doen!