16 december 2023

Het CDA geeft groen licht en stemt in met het mobiliteitsplan 2040

Afgelopen donderdag 14 december heeft het CDA ingestemd met een uitvoerig en zorgvuldig opgesteld mobiliteitsplan. “Vol lof over het proces en complimenten aan het college, ambtenaren, de raadsleden en burgers voor hun inzet om te komen tot dit mobiliteitsplan”, laat raadslid Jochem Jacobs weten. Het mobiliteitsplan 2040 heeft namelijk van veel mensen veel inspanning gekost. Door aan de voorkant de burgers een enquête te laten invullen, de raad middels thema sessies input te laten leveren en door de raad de 80% en 95% versie te laten lezen en van reactie te voorzien kon afgelopen donderdag ingestemd worden met de 100% versie.

Navolgend het mobiliteitsplan komt er ook een uitvoeringsplan naar de raad medio 2024 waarin ingegaan wordt op de daadwerkelijke vertaling van het mobiliteitsplan naar diverse uitvoeringsplannen. Plannen die concreet ingaan op straten en plekken in het Land van Cuijk die aanpassingen vragen. Het CDA ziet met spanning en met een positief kritische houding deze plannen tegemoet.

Het CDA is ook kritisch als het gaat over het afwaarderen van gemeentelijke wegen in snelheid. In het mobiliteitsplan worden namelijk diverse wegen genoemd waarvan de gemeente wil gaan onderzoeken of deze in aanmerking komen voor een afwaardering van 80km/h naar 60km/h en van 50km/h naar 30km/h. “Wat het CDA betreft worden we eerst meegenomen in de uitkomsten van deze onderzoeken alvorens overgegaan wordt op de uitvoering. Het is belangrijk dat inwoners meedenken en dat alle alternatieven worden onderzocht, zoals behoud van de huidige snelheid maar met een andere inrichting of de situatie ongewijzigd laten”. Dit was een belangrijk uitgangspunt voor het CDA. Met de toezegging door wethouder Maas dat de raad via een Raadsinformatiebrief (RIB) op de hoogte wordt gebracht van de resultaten van elk onderzoek kon het CDA instemmen. Een RIB stelt de raadsleden namelijk altijd nog in de gelegenheid om de resultaten te agenderen tijdens een raadsvergadering.

Verkeersveiligheid is een belangrijk speerpunt voor het CDA. Tegelijkertijd ligt de oplossing voor het veiliger maken van wegen niet alleen bij het afwaarderen van de snelheid van de gemeentelijke wegen. “We zien de resultaten van de onderzoeken, maar ook de vertaling van het mobiliteitsplan naar een uitvoeringsprogramma graag tegemoet”.