28 november 2023

Het koningsnummer: Wind- en Zonbeleid in de gemeenteraad

We leven in een snel veranderde wereld waarin we voor grote opgaven staan. We bevinden tevens in een speelveld waarin regels vanuit Den Haag lang op zich laten wachten of ineens zonder aankondiging halverwege de wedstrijd worden veranderd.

In dat speelveld besluiten we over het wind- en zonbeleid voor in de gemeente Land van Cuijk.

De nieuwe landelijke concept normen voor wind zijn op 12 oktober gepubliceerd, met nieuwere strengere normen over o.a. afstand, geluid en slagschaduw. Vervolgens komt de mededeling vanuit Den Haag op 26 oktober met nog scherpere regels voor zonneparken. Hierdoor zijn er geen zonneparken op landbouwgrond meer toegestaan, enkele uitzonderingen daar gelaten.

Daarnaast wonen er gemiddeld in Nederland 550 inwoners op een km2, hebben we een opgave voor de energietransitie en willen we een goed en gezond leefklimaat voor onze inwoners. In ons kleine land ervaren we overlast door het wonen langs de snelweg, langs het spoor, in de buurt van vliegbasis Volkel, naast een industrieterrein, etc. In dat landschap moet nu ook nog ruimte gemaakt worden voor wind- en zonneparken.

Dat vraagt om het maken van de juiste keuzes, waarbij alle belangen worden afgewogen waarbij het uitgangspunt is een zo laag mogelijk impact te creëren voor de omgeving.

Op deze manier wordt geprobeerd een win-win situatie te krijgen, maar op dit koningsnummer is de winnaar lastig te bepalen. Wij zijn in ieder geval van mening dat we met het aangepaste voorstel een goed compromis hebben bereikt. We zijn er ons van bewust dat de meningen hierover verdeeld zijn. Wij hebben de discussie gevoerd op basis van argumenten en feiten en dat zullen we ook blijven doen.

De belangrijkste wijzigingen in het voorstel:

• Als minimale afstand kiezen we voor 2x de tiphoogte tussen woningen en andere gevoelige objecten en windparken;
  • De geluidsnorm vast te stellen van standaard naar 45 dB Lden en 39 dB Lnight;
  • Er wordt een nulmeting qua geluid uitgevoerd bij start van de realisatie;
  • De slagschaduw naar nagenoeg nul te reduceren (om praktische redenen wordt het maximum 30 minuten per jaar);
  • Met de direct omwonenden binnen een straal van 3x de tiphoogte, wordt tot overeenstemming gekomen. Indien niet met alle omwonenden binnen 3x de tiphoogte tot overeenstemming wordt gekomen, dan wordt de afweging en beoordeling door de gemeenteraad gedaan.

Voor het beleid van de zonneparken hebben we het voorstel aangepast op:

• Landschappelijke inpassing;
  • Bekijken mogelijkheden clustering zonneparken;
  • Het beter onderbouwen van het gebruik van landschapselementen i.p.v. hekwerk. Een initiatiefnemer is verplicht een hekwerk met opgaande gebiedseigen beplanting te onttrekken aan het zicht en rekening te houden met openingen zodat kleine zoogdieren, amfibieën en reptielen erdoorheen kunnen;
  • Bij zonneparken op landbouwgronden en natuurgronden (trede 4) is een initiatiefnemer verplicht om meervoudig ruimtegebruik toe te passen;
  • De gemeente Land van Cuijk neemt geen initiatieven in behandeling als er geen zicht is op een realistische haalbare manier van de afzet van elektriciteit.

Ps. De veranderingen met het bestaande windenergie beleid uit Boxmeer zijn dat:

• de minimale afstand van 400 meter naar 2x de tiphoogte is gegaan. à de impact van kleinere molens geringer is dan van grote molens en dat wordt meegenomen in de afstand;
  • De geluidsnormen strenger zijn geworden. à Dit geeft minder overlast voor omwonenden en in de beoordeling zijn afstand en geluid altijd gekoppeld;
  • De slagschaduw naar nagenoeg nul is gegaan. à Slagschaduw is heel hinderlijk en met deze aanpassing wordt de molen stopgezet als die over een woning gaat
  • De afstand waarbij er overeenstemming moet zijn met omwonenden van 1000 meter naar 3x de tiphoogte is gegaan. à Met een afstand van 1000 meter is er nagenoeg nergens in onze gemeente een windpark mogelijk. De afstand van 1000 meter zou ook gelden voor molens van 40 meter hoog, dat is ons inziens niet wenselijk.