Hand,Give,Euro,Money
01 april 2022

Land van Cuijk start met uitbetalen Energietoeslag aan uitkeringsgerechtigden

De gemeente Land van Cuijk start alvast met het uitbetalen van de eenmalige energietoeslag aan inwoners met een bijstandsuitkering. “We hebben nog geen geld hiervoor gekregen vanuit de rijksoverheid en we weten ook nog niet precies hoe de rijksbijdrage eruit gaat zien, maar we vinden het niet verantwoord om nog langer te wachten”, zegt wethouder Joost Hendriks. “We weten dat de regeling sowieso voor mensen met een bijstandsuitkering is, dus we beginnen alvast met het uitbetalen aan deze groep inwoners. We hopen snel wat verlichting te kunnen bieden in de financiële tegenslag die mensen op dit moment ervaren. Vooral voor de mensen bij wie het water al aan de lippen stond en die nu in grote problemen dreigen te komen.”

We vinden het niet verantwoord om nog langer te wachten - wethouder Joost Hendriks.

Voor wie is de energietoeslag?

De eenmalige energietoeslag vanuit de rijksoverheid is er om mensen met een laag inkomen te helpen om de stijgende energiekosten te betalen. Het gaat om een bedrag van 800 euro. Hiervoor moeten we uitzoeken wie er precies recht hebben op de toeslag. De gemeente is gevraagd om de regeling uit te voeren. We doen dit in drie stappen, voor de volgende doelgroepen:

• Mensen met een bijstandsuitkering, IOAW- of IOAZ-uitkering
  • Mensen zonder bijstandsuitkering die gebruikmaken van een andere minimaregeling
  • En mensen met een laag inkomen die geen gebruik maken van een regeling

De eerste groep, ongeveer 900 inwoners, is bekend bij de gemeente. Van de tweede groep worden op dit moment gegevens verzameld. De derde groep is niet bekend bij de gemeente. Hiervoor worden voorwaarden gemaakt.

Wanneer wordt de energietoeslag uitgekeerd?

Inwoners met een bijstandsuitkering ontvangen op zijn laatst half april een brief waarin staat dat zij in aanmerking komen voor de energietoeslag. Het bedrag wordt automatisch op hun rekening overgemaakt. Inwoners zonder bijstandsuitkering, die gebruik maken van een minimaregeling, ontvangen waarschijnlijk eind april de brief en de toeslag.

Zo snel mogelijk daarna verwachten we bekend te kunnen maken hoe andere mensen met een laag inkomen een aanvraag kunnen doen en waaraan zij moeten voldoen om in aanmerking te komen. Houdt hiervoor deze website en onze social mediakanalen in de gaten.

Hulp nodig met geldzaken?

Heb je hulp nodig bij het regelen van je geldzaken, aarzel niet om contact met ons op te nemen. Voor al je vragen over werk, inkomen en zorg kun je bellen naar 0485-854444 of mailen naar [email protected].

Energiebespaarcoaches

Wil je weten hoe je op gas en stroom kunt besparen? De gemeente helpt je graag op weg. Zo kun je een gratis gesprek met een energiebespaarcoach aanvragen. Die komt dan bij je thuis en bekijkt met jou samen wat je zelf kunt doen om je energiekosten omlaag te brengen. Meer informatie hierover vind je op www.brabantwoontslim.nl.