28 september 2023

Land van Cuijkse dorpen laten geld liggen

De gemeente Land van Cuijk heeft voor 2023 €7500 per kern beschikbaar gesteld voor goede ideeën. In het politieke radioprogramma van Omroep Land van Cuijk deed CDA raadslid Joep Baltussen een oproep inzake die €7500: “Het laatste nieuws is dat het best goed gaat en dat er al veel dorpen zijn waar de pot inmiddels leeg is. Maar er zijn ook nog dorpen waar nog steeds geld beschikbaar is, dus ik zou vooral inwoners van die dorpen willen oproepen: Meld je vooral bij de gebiedsmakelaar binnen onze gemeente want er is mogelijk nog geld beschikbaar.” Indien het geld op 1 januari 2024 niet besteed is vervalt de mogelijkheid. Overigens zal die €7500 ook in 2024 per dorp/kern beschikbaar gesteld worden.

Verder liet Joep Baltussen weten dat hij wel in is voor het instellen van een jeugdgemeenteraad, maar hij vindt vooral dat er “in de ‘grote’ gemeenteraad veel meer gepraat moet worden over de belangen van jongeren/kinderen.” Het past ook bij zijn voornemen om de raad te vragen om de leeftijdsgrens van commissieleden te verlagen van 18 tot 16 jaar.

Verder kwamen aan de orde ook de aanbesteding van de Maaslijn die wordt binnenkort afgerond. Joep hoopt dat er anno 2028 eindelijk een volwaardig spoor ligt. Tevens werd ook het Kunstencentrum besproken.

Luister hier de aflevering Regelkevers met Joep Baltussen terug.