07 april 2023

Op weg naar meer bestaanszekerheid!

Op 6 april stelde de gemeenteraad Land van Cuijk het beleidsplan ‘Op weg naar bestaanszekerheid’ vast. Dit beleidsplan is één van de zeer belangrijke fundamenten binnen de gemeente om te kunnen blijven zorgen voor mensen die in een kwetsbare positie zitten. Het CDA Land van Cuijk is hier erg blij mee. Het hebben van schulden heeft immers een enorm effect op mensen: kinderen groeien op in armoede, zij missen de aansluiting in de maatschappij en mensen worden er fysiek en mentaal ziek van.

Het beleidsplan geeft de gemeente de financiële middelen en de juiste uitgangspunten om op tijd te signaleren, te hulp te schieten, te ondersteunen en in een uiterste geval in te grijpen. Ook het feit dat de gemeente zich ook specifiek gaat richten op de schuldenaanpak bij jongeren tussen 18 en 27 juicht het CDA zeer toe.

Daarnaast heeft ons raadslid Hanneke van der Velden namens het CDA het college meegegeven dat goed in kaart moet worden gebracht welke mensen te maken hebben met laaggeletterdheid, zodat op die specifieke groep de juiste ondersteuning kan komen. Verder wordt ook de mede door het CDA geïnitieerde geldkrant ingezet om met inwoners te communiceren en hen te informeren. Een goede verspreiding van deze krant is essentieel en het CDA denkt hierin graag met het college mee.

Wij hopen dat dit beleidsplan ertoe leidt dat meer mensen aan het werk komen. Betaald werk zorgt voor financiële zekerheid, onafhankelijkheid en een beter bestaan. Tegelijkertijd moet werken beter lonen; ook hiervoor vraagt het CDA aandacht.