27 november 2023

Romeins Verleden

Het eerste burgerinitiatief in de gemeente Land van Cuijk betrof het terugdraaien van het genomen raadsbesluit plan Romeins Verleden. Deze inwoners hebben zich gekeerd tegen het plan om o.a. een tempel te bouwen in het centrum van Cuijk.

Ongeacht wat we verder van het plan vinden, vindt het CDA dat we een betrouwbare overheid moeten zijn. Als er geen veranderde omstandigheden zijn, dan kunnen we niet zomaar ineens eerder gegeven toestemming en subsidies aan inwoners intrekken. De indieners nemen aan dat de omstandigheden afgelopen jaar ingrijpend verandert zijn, wat het terugdraaien van dit besluit rechtvaardigt. De omstandigheden betreffen o.a. de financiële kosten, het aantal vrijwilligers en de oorlog in Oekraïne. In de commissievergadering heeft het college goed onderbouwd dat de omstandigheden niet essentieel veranderd zijn. En hierdoor is er voor het CDA geen aanleiding om dit besluit aan te passen.