17 november 2023

Straatfeest of buurtbarbecue organiseren? Dat moet makkelijker kunnen!

Mensen die evenementen als straatfeesten, bouwdorpen en buurtbarbecues in het Land van Cuijk organiseren, krijgen met te veel wetten en regels te maken. Dat vindt het CDA Land van Cuijk.

Evenementen, staat in het beleid van de gemeente Land van Cuijk, zijn een aanwinst. Ze zorgen voor vermaak, maar leveren ook geld op voor bijvoorbeeld winkels en ze kunnen de leefbaarheid in een dorp versterken. Om overlast en onveilige situaties te beperken zijn er regels. Maar: dat zijn er inmiddels veel te veel, vindt in ieder geval het CDA.

Volgende maand praat de gemeenteraad over de APV, waarin allerlei regels in een gemeente worden vastgelegd. Mooi moment om ook eens te kijken naar alle regels die gelden waarmee je te maken krijgt als je een feestje organiseert, zegt raadslid Teun Wientjes. ,,Als burgers iets organiseren, moet dat toegejuicht worden. Nu worden ze soms juist tegengewerkt”, zegt hij.

Pak papier van 1,5 centimeter

Het komt geregeld voor dat ogenschijnlijk onschuldige evenementen te maken krijgen met overdreven regelgeving, zegt Wientjes. ,,Daar kregen we meerdere signalen over.” Het gaat dan vaak om buurtbarbecues en straatfeesten, maar ook over bijvoorbeeld de Metworstrennen of wielerevenement Daags na de Tour. ,,Maar meestal zijn het kleine evenementen.”

In het geval van de Metworstrennen moest het veiligheidsplan geprint worden, wat betekende dat een lid van de organisatie een 1,5 centimeter dik pak papier bij zich droeg, zegt Wientjes. ,,Het zal allemaal wel moeten, maar wat doe je uiteindelijk met die informatie?”

Teleurstellend

Het vermoeit vrijwilligers en kan mensen afschrikken om eventueel zelf iets te organiseren, stelt Wientjes. ,,Het kost veel tijd en mensen hebben er geen zin in. We willen het onze verenigingen en mensen die evenementen organiseren iets makkelijker maken.”

Het kost veel tijd en mensen hebben er geen zin in. We willen het onze verenigingen en mensen die evenementen organiseren iets makkelijker maken - Teun Wientjes

Het CDA stelde eerder politieke vragen over het onderwerp. Toen besloten burgemeester en wethouders het beleid volgend jaar te evalueren. ,,Een teleurstellend antwoord.”

Het zou goed zijn om te kijken welke regels geschrapt kunnen worden, vindt het CDA. ,,Wat is er nu uiteindelijk nodig? Je moet weten hoe de brandweer, de politie en ambulance zo snel mogelijk bij het terrein kunnen komen. Dat is veiligheid. Maar verder? Soms zouden we de verantwoordelijkheid iets meer bij het gezond verstand moeten leggen.”

Bron: De Gelderlander 17-11-2023