03 oktober 2022

Verplaatsing bibliotheek Cuijk met ruime meerderheid aangenomen

De discussie over de verplaatsing van de bibliotheek naar de schouwburg Cuijk is in de raad tot een eind gekomen.

Een ruime meerderheid van de raad, waaronder het CDA, heeft ingestemd met de plannen. Een bibliotheek anno 2022 is niet meer alleen voor het uitlenen van boeken, maar steeds meer een leeromgeving en een plek voor het faciliteren van activiteiten voor bijvoorbeeld begeleiding van ouderen in de digitale overheid (belastingdienst).

De bibliotheek zal in de schouwburg een verdubbeling krijgen van de fysieke mogelijkheden om haar ambities in samenspraak met de schouwburg en maatschappelijke partners vorm te geven. Door de vele activiteiten georganiseerd door de bibliotheek, zal de schouwburg nog meer een echt ‘Huis van Cuijk’  worden alsontmoetingsplek voor de gehele bevolking.

We kennen binnen het Land van Cuijk diverse geslaagde voorbeelden zoals in Oelbroeck te Sint Anthonis en De Weijer te Boxmeer. Ondanks een flinke eenmalige financiële investering zal dit plan ook financiële voordelen brengen, we gaan van 2 gebouwen naar 1 gebouw, waarmee de schouwburg efficiënter en multifunctioneel zal worden geëxploiteerd. Wij als CDA fractie vinden dit plan kansrijk om een duurzaam sociaal-cultureel, maatschappelijk en informatieve voorziening te creëren waarin iedereen welkom is.