06 juli 2023

Vrijwilligerswerk loont!

Gemeente denkt na over aanbevelingsbrief vrijwilligers

Vrijwilligerswerk loont, ook voor vrijwilligers. Wie ook vrijwilligerswerk doet weet dat het je voldoening, een gevoel van zingeving en dankbare reacties oplevert. En, zeker voor jongeren belangrijk, het levert ook ervaring op. Een jongere leert in een commissie voor het eerst vergaderen en bij een sporttraining voor het eerst verantwoordelijkheid nemen. Vrijwilligerswerk is een mooie leerschool, en daar heb je wat aan in je werkende leven.

Om meer mensen, zeker ook jongeren, aan te moedigen om vrijwilliger te worden kunnen verenigingen een aanbevelingsbrief aanbieden die vrijwilligers bij sollicitaties kunnen tonen. Zo valt de vrijwilliger bij de sollicitatie net even op. Het zou handig zijn als verenigingen van de gemeente hiervoor een gemakkelijk sjabloon krijgen, een idee uit het CDA-verkiezingsprogramma.

Naar aanleiding van een ingediende motie van CDA-raadslid Joep Baltussen gaf wethouder Willy Hendriks op 6 juli de toezegging dat zij een voorbeeld-aanbevelingsbrief op gaat stellen en deze openbaar gaat delen met inwoners en verenigingen. CDA Land van Cuijk is trots op alle vrijwilligers in het Land van Cuijk en we hopen onze supervrijwilligers zo nog net een beetje extra te belonen.