07 augustus 2017

Bluijsblog 14 "De cultuurshock; terug in Nederland"

Ik ben net terug van vakantie. Ik ben ruim drie weken in Uganda geweest. Uganda ligt in het midden van Afrika en heeft een fantastische natuur, een mooie bevolking en veel mogelijkheden. Echter verschilt het land op tal van gebieden van Nedeland.

Als je dan terug komt in Nederland, is het een cultuurshock als je dan op maandag de Pride at the Beach mag openen. Op zo'n moment besef je je dat wat wij hier als een verworven recht beschouwen, vrijheid van geaardheid en vrijheid van meningsuiting, in veel andere landen niet zo vanzelfsprekend is. In deze landen, zoals in Uganda, is op dit gebied nog veel werk te verzetten.

Tevens word je na zo'n vakantie, eenmaal weer terug in Nederland, extra geconfronteerd met de wijze waarop wij in Nederland ons land inrichten en onderhouden. Het gaat dan om dingen die wij als vanzelfsprekend ervaren, maar die lang niet overal op de wereld vanzelfsprekend zijn. Denk maar aan onze wegenstructuur, overal stromend water en riool en overal bijna constant verlichting.

En dan heb ik het nog niet eens over de volksgezondheid en onze ondersteuning rond werk, welzijn en zorg. Nederland is ook een land waar we elkaar op veel gebieden helpen en ondersteunen. Wij zijn in staat elkaar telkens te motiveren en te bewegen tot nieuwe dingen. Ondanks dat we graag mopperen en het altijd beter weten, is er op veel gebieden veel samenhorigheid en begrip.

Het is een mindset die maakt dat wij zijn zoals wij nu zijn, en daar is onze samenleving op ingericht. Onze mentaliteit en onze manier van leven zijn geheel anders dan in landen als Uganda. Wij kunnen gelukkig zijn met het feit dat we niet dagelijks moeten overleven en vele zorgen hebben. Niettemin hebben wij ook onze zorgen en mensen in onze samenleving die het minder hebben. Dat mag ons er echter niet van weerhouden om landen als Uganda te blijven steunen. Hierbij is vooral, naast onze financiële ondersteuning, ook een mentale ondersteuning nodig om zo’n land verder te helpen een goede toekomst op te bouwen