02 november 2015

CDA heeft zorg over medische hulpmiddelen

Veel patiënten krijgen niet de correcte voorgeschreven medische hulpmiddelen. Dit komt omdat de leverancier daar geen deal over heeft met de verzekeraar of producten verstrekt die net niet de goede oplossing zijn voor het betreffende probleem. Hierdoor worden medische problemen niet altijd op de beste wijze behandeld en raken patiënten nog verder van huis bij de behandeling van hun klachten. Soms verergeren klachten zelfs.

Dit probleem is door artsen en verpleegkundigen bij het CDA gemeld. Kamerlid Hanke Bruins Slot stelt dit aan de orde tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) deze week.

Bruins Slot: 'Ik wil dat dit probleem nu eens opgelost wordt. Wanneer een arts of verpleger een specifieke middel of merk voorschrijft dat voor de patiënt medisch noodzakelijk is, dan moet dit geregeld worden. Patiënten hebben recht op goede en passende zorg. Bovendien lopen uiteindelijk de problemen en kosten alleen maar op wanneer patiënten niet de juiste hulpmiddelen krijgen.'

De begrotingsbehandeling van het ministerie van VWS vindt woensdag en donderdag in de Tweede Kamer plaats. Luister ook naar dit geluidsfragment: http://www.npo.nl/goedemorgen-nederland/02-11-2015/POW_02936220/POMS_WNL_2406616