Op 7 april vond de eerste Europa Special in Gelderland plaats. Het thema van de Special was “Europa & Voedselveiligheid”. De Special zoomde in op Food Valley en de vele voedselbedrijven die zich in Gelderland bevinden, en hoe deze de vruchten kunnen plukken van Europa. De Special werd geleid door CDA Gelderland voorzitter Peter Drenth, die de bijeenkomst opende en de gasten welkom heette. Johan Vennevertloo, voorzitter van de Commissie Buitenland, kreeg de aanwezigen meteen actief met zijn quiz over Europa. De drie beste spelers van de quiz wonnen WildCards voor de CDA500 van 2 juni aanstaande.

Esther de Lange kreeg vervolgens het woord en vertelde haar visie op Europa. Ze benadrukte dat Nederland weer een belangrijke partij is in Europa, we zitten om de tafel en en er wordt naar ons geluisterd. Juist omdat wij kijken naar wat er kan, niet naar wat er moet. Peter Drenth interviewde vervolgens Didi Dorrestijn, wethouder in Barneveld, en Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde Gelderland, over de voedselindustrie in Gelderland. Esther de Lange ging vervolgens met hen in gesprek en vertelde dat voedselveiligheid een belangrijk onderwerp is voor de Europese Unie, maar dat er op dit gebied ook veel nationaal wordt geregeld. De juiste balans vinden is cruciaal. Juist een plek als Food Valley moet kunnen floreren, en het is mooi om te zien dat Food Valley steeds innovatiever wordt en echt een voorloper in de Europese voedselindustrie is geworden. De EU wil daarom juist bijdragen om mensen met elkaar in contact te brengen om good practices te kunnen uitwisselen.

Daarna werd er nog met de zaal over Europa gesproken. Er werden zorgen genoemd, maar ook Europese zaken waar men trots op is. Ook stelde de zaal vragen aan Esther de Lange over Brexit, Turkije, Straatsburg en de communicatie van de EU.

Foto's Europa Special Gelderland