Op 14 april vond de tweede Europa Special met het thema  “Economie & Toerisme” plaats in de provincie Noord-Holland. Toerisme is erg belangrijk voor Nederland en zeker voor Noord-Holland. Jaarlijks zijn er miljoenen toeristen uit Europa en buiten Europa die ons land bezoeken. Onder leiding van gespreksleider Heleen Keur en quizmaster Lisanne Spanbroek gingen de aanwezige het debat aan over Europa. Vooral spreiding van toerisme, en niet alleen in Amsterdam, was het gezamenlijke standpunt van de aanwezigen. Europa kan hier een bijdrage leveren door het internationale treinverkeer te stimuleren en zo de toerisme stromen verspreiden. Zo wordt het reizen binnen Nederland en Europa makkelijker en profiteren we hier allemaal van.

Wopke Hoekstra, minister van Financiën, benadrukte in zijn speech het belang van Europese samenwerking. We willen geen geld meer overhevelen van noord naar zuid, daarom zijn hervormingen nu de zon schijnt van essentieel belang. Samen een gezonde en mooie toekomst tegemoet. De zaal ontving de speech goed en gaf tijdens de discussies en via de Mentimeter app aan dat subsidiariteit een belangrijk goed is. Europa daar waar het nodig is.

Aanwezige Europarlementariër Wim van de Camp vertelde dat Europa druk bezig is met het laten aansluiten van Europese trein netwerken en hier al flink in geïnvesteerd wordt. Toerismebeleid blijft nationaal en de Europese Unie kan de randvoorwaarde, zoals het vervoer verbeteren.

Volgens Jaap de Bond (gedeputeerde van provincie Noord-Holland) en Jos Franken (directeur NBTC Holland Marketing) is toerisme ontzettend belangrijk voor de werkgelegenheid. Zeker 700.000 banen in Nederland zijn gerelateerd aan toerisme. Als we spreiding kunnen waarborgen en toerisme in goede banen kunnen leiden, is toerisme in Nederland van grote waarde.

Foto's Europa Special Noord-Holland