21 januari 2019

16e Schmelzer lezing met Peter Altmaier

Afgelopen vrijdag 18 januari vond de 16e Schmelzer lezing plaats. In deze lezing, die jaarlijks wordt gehouden als eerbetoon aan Norbert Schmelzer, staat het thema “christendemocratie in Europa” centraal. De 16e Schmelzer lezing werd uitgesproken door Peter Altmaier, Duitse Minister van Economie en Energie. Het co-referaat werd gehouden door Ruth Peetoom, onze CDA partijvoorzitter. De Schmelzer lezing werd georganiseerd door de CDA Commissie Buitenland, het CDA in het Europees Parlement en de Konrad Adenauer Stiftung (KAS). Esther de Lange, delegatieleider in het Europees Parlement was de dagvoorzitter en Hardy Ostry, directeur van de KAS in Brussel deed het welkomstwoord en introduceerde Peter Altmaier.

In zijn lezing blikte Peter Altmaier terug op de geschiedenis van de goede banden tussen Nederland en Duitsland. Altmaier leerde het CDA kennen als jonge CDU’er op een CDJA bijeenkomst. Daarna zijn er vele uitwisselingen geweest, waar het CDA en CDU van elkaar hebben kunnen leren en elkaar konden steunen. De persoonlijke relaties zijn door de jaren heen gegroeid, niet alleen tussen Altmaier en zijn leeftijdsgenoten maar ook tussen de generaties daarna. Vandaag de dag zijn de banden tussen CDA en CDU beter dan ooit. Altmaier keek in zijn lezing ook naar de toekomst, naar de uitdagingen die ons in Europa te wachten staan. Zo noemde hij migratie, technologische ontwikkelingen en veranderingen op de arbeidsmarkt, China, Brexit en de Europese integratie. Norbert Schmelzer en zijn christendemocratische generatiegenoten waren grote voorvechters van de Europese integratie. Altmaier vertelt dat we het aan hen, aan de christendemocratie en aan elkaar verschuldigd zijn om dit werk voort te zetten. Zodat we samen sterk staan in Europa, om de uitdagingen van vandaag en morgen gezamenlijk aan te kunnen.

Coreferent van de Schmelzer lezing was voorzitter Ruth Peetoom. 2019 is een bijzonder jaar voor Peetoom, ze neemt afscheid als partijvoorzitter, in een jaar waarin de Europese verkiezingen zullen plaatsvinden en waarin het Verenigd Koninkrijk afscheid neemt van Europa. Ook Peetoom nam de aanwezigen mee in de geschiedenis. Zo blikte ze terug op 1919, 1949 en 1989: jaren waarin vrede werd bewerkstelligd, waarin we steeds stapjes vooruit gingen tot waar we nu zijn. Peetoom eindigde met een vurig pleidooi voor Europese samenwerking. Dat Europese samenwerking de weg is naar een vredige, voorspoedige toekomst voor onze kinderen, is een boodschap die Peetoom het CDA nog duidelijk wil meegeven.

De Schmelzer lezing werd gehouden in de Paleiskerk in Den Haag. Vorige lezingen werden gehouden door:

• Mr. Norbert Schmelzer (2001)
  • Mr. Jan Peter Balkenende (2002)
  • Mrs. Hanja Maij-Weggen (2003)
  • Frau Angela Merkel and Mr. Camiel Eurlings (2004)
  • Mr. Bernard Bot and the American Ambassador in the Netherlands Sobel (2005)
  • Mr. Ruud Lubbers and his Excellency Bishop Bär (2006)
  • Mr. Jean-Claude Juncker and Mr. Maxime Verhagen (2007)
  • Mr. Jean-Luc Dehaene and Mr. Jan-Kees de Jager (2008)
  • Mr. Peter Müller and Mr. Marnix van Rij (2009)
  • Herman van Rompuy (2011)
  • Hans-Gert Pöttering (2012)