23 juni 2021

Bijeenkomst over cybersecurity

Gisteren organiseerde CDA Internationaal een bijeenkomst over cyberveiligheid met cyberexpert Ronald Prins. Ronald Prins was één van de eerste medewerkers bij de AIVD die aan de slag ging met digitale veiligheid, is de oprichter van Fox-IT, zat bij de Toetsingscommissie van de AIVD (TIB) en zit momenteel in de Kiesraad.

De bijeenkomst ging over 2 hoofdonderwerpen:het beveiligen van vitale infrastructuur in Nederland en economische spionage en wat hier aan te doen is. Zo bleek onder andere dat het Nederlandse cyberbeveilingslandschap zeer gefragmenteerd is in vergelijking met andere landen. Dit betekent dat bij de aanpak van problemen het vaak moeilijk te bepalen is wie de leiding zal nemen. Ook hebben de Nederlandse veiligheidsdiensten niet dezelfde doortastendheid als andere diensten. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld mogen diensten in de netwerken van vitale bedrijven meekijken om zo mogelijke hackers op te kunnen sporen. Dit is in Nederland niet mogelijk, waardoor dit soort bedrijven vaak niet op de hoogte zijn van inbraken.

Verder sprak Prins over het belang van strategische autonomie, vooral gezien zogenaamde supply-chain aanvallen, waarin het hacken of stilleggen van één proces in een supply chain genoeg is om een heel proces stil te leggen. Om dit te voorkomen zouden we als Europese Unie zijnde meer zelf moeten gaan produceren en programmeren, in plaats van de huidige afhankelijkheid van China en de VS. Dit is echter een lange termijn aanpak: op de korte termijn is het vooral van belang dat gelijkgezinde Europese landen de handen in elkaar slaan en zo slagvaardiger kunnen optreden op de korte termijn om economische spionage door landen zoals Rusland en China  te stoppen.